Muziek in fitnessmarketing: je raakt je leden persoonlijk en met pure emotie

 

Onze collega Rick Aarsman - vele Nederlandse en Belgische lezers van het NL Actief Ezine kennen hem - zei het heel raak: ‘Muziek? Dat is pure emotie en vooral heel erg persoonlijk. Dus ideaal voor ledenwerving, voor retentie en voor branding van je club, studio, box of praktijk. Of je keten, natuurlijk.’

 

Laten we ‘muziek’ eens vanuit die drie contexten bekijken.

 

1. Muziek en ledenwerving

Als je aan muziek in ledenwerving denkt, dan is muziek in een video op social media het eerste wat opkomt. Ik ga het nu niet over de beelden in die video’s hebben, dat is een ander artikel of blog waard. Maar met muziek in je video kun je instant de sfeer bepalen. Wat is de sfeer die veel fitnessondernemers als ‘gezellig’ of ‘laagdrempelig’ of ‘persoonlijk’ omschrijven? Een heel mooi voorbeeld is de sfeer die de beelden én de muziek in deze video van onze klant, de keten Happy Bodies, oproepen. Perfect kloppend bij het merk en daarmee aantrekkelijk voor de doelgroep. Heb jij een promovideo met muziek? Is die muziek aantrekkelijk voor je ideale nieuwe leden?

Het tweede waar ik aan denk is onze klant en serie-ondernemer Gert Bongers (momenteel mede-eigenaar van 11 fitnessclubs en 24 jeugd-voetbalkampen). In één van zijn clubs heeft hij onlangs 9 nieuwe leden ingeschreven voor een 2x per week ‘muziekloze training’. Super onderscheidend en interessante optie in een overprikkelde maatschappij als de onze.

+ lees verder

30

1985 - Miles Davis, Chet Baker, Toots Thielemans en … Aernout Leezenberg

Waargebeurd verhaal. Muziek is persoonlijk, zoals Rick Aarsman zei. Dat geldt zeker voor iedereen die zelf een muziekinstrument bespeelt. Ik zelf ben jarenlang jazzdrummer geweest. Met de eerste van de twee bands waarin ik speelde, ben ik in juli 1985 zelfs op tournee geweest. Drie anderen uit deze band zijn later professionele muzikanten met mooie carrières geworden. Op deze foto met links in beeld de uitbater van hét belangrijkste jazzcafé in Brussel, waar we optraden. Die uitbater hield fotoboeken bij van alle muzikanten die er ooit speelden. Dus zo staan Chet Baker, Miles Davis, Toots Thielemans en mijn Double U Jazzband en ik sindsdien in hetzelfde fotoalbum. Een fotoalbum: dichter bij roem in de muziek kon ik met mijn beperkte talent niet komen.

share