Muziek in fitnessmarketing: je raakt je leden
persoonlijk en met pure emotie
(vervolg)


2. Muziek en retentie

Deze komt uit mijn eigen ervaring: ik ben zó oud dat mijn jeugd in de jaren ‘70 en ‘80 was. De jaren dat muziek extra belangrijk was. Als ik sport in de fitnessclub waar ik lid ben en er staat muziek van nu aan, dan is dat best oké. Maar staat er muziek aan uit mijn jeugd, ruim gemeten de jaren ‘70, ‘80 en ‘90, dan heb ik per definitie een veel leukere trainingservaring. Ik had het er met één van de andere sporters over. Hij had exact hetzelfde. De juiste muziek naar de smaak van (de jeugdjaren van) je leden draagt bij aan betere beleving en daarmee aan je ledenbehoud.

 

3. Muziek en branding (je merk)

Even terug nog naar Gert Bongers. Bij een deel van zijn 11 fitnessclubs komen binnenkort playlists op Spotify online. Samengesteld door… de leden en het trainersteam! Per vestiging een eigen playlist. Om in de club of elders te beluisteren. Fantastische manier om je merk meerwaarde te geven. Je kunt daar zelfs nog veel verder in gaan, zoals een playlist per type klant, van je team, per afdeling, etc. Dat draagt bij aan merkwaarde zowel extern (je leden) als intern (je team). Of er geld mee verdienen, zoals High Studios met de High Tracks.

 

Kansen voor jouw bedrijf

Muziek is dus duidelijk emotie en persoonlijk. Hoe meer emotie en hoe meer die persoonlijke touch voelbaar zijn in je marketing, des te meer resultaat zal het je opleveren. Klik voor praktijkvoorbeelden en persoonlijke marketing tips en plan.

 

Aernout Leezenberg

Founder, Hidden Profits Marketing (2004)

www.hiddenprofitsmarketing.com

 

 

share