Fitnessondernemer: 7 tips om je bedrijf
crisis-proof te maken! 
(vervolg)


Tip 2: Ken je echte concurrentie è
Wat onderscheidt jou van de concurrentie? Vorm een beeld van de andere fitnessaanbieders met wie jij om klanten strijdt. Dit kan een fitnesscentrum om de hoek of een gespecialiseerde boutique studio zijn, maar steeds vaker komt de concurrentie uit een andere hoek. Wat dacht je van de talloze fitnessapps en instructiefilmpjes op YouTube? En heb je gezien dat verzekeraars ook trainingsprogramma’s aanbieden? Door een helder beeld te vormen van waar je potentiële leden uit te kiezen hebben, kan je ook scherper maken waarmee jouw onderneming zich onderscheidt. Het gevarieerde lesaanbod of de gezellige sfeer, met inhouse café, bijvoorbeeld. Laat dat extra naar voren komen in jouw communicatie met de buitenwereld.

 

Tip 3: Maak gebruik van Google Ads, Google Maps en YouTube

Wist je dat sportschool, afvallen en fitness veel gegoogelde zoekwoorden zijn? Vast wel! Maar hoe zorg je er voor dat potentiële leden nu op jouw website belanden? Natuurlijk is adverteren op Google een optie. Bied je ook yoga aan? Dan heb je zelfs twee keer zoveel kans dat de ‘googelaars’ op jouw website belanden. Maak je bedrijf daarnaast zichtbaar via Google Maps. Zo weet iedereen binnen no-time waar jouw fitnessclub of studio te vinden is. Filmpjes posten op YouTube is ook een goed idee. Na Google is dat de grootste zoekmachine van de wereld!

 

Tip 4: Zorg ervoor dat je website SEO-proof is

Een website hebben, is één. Gevonden worden, is een tweede. Als je jouw website SEO (dat staat voor zoekmachineoptimalisatie) geoptimaliseerd geschreven hebt, is de kans dat je hoog scoort in de Google rankings een stuk groter. Wie niet op de eerste Google-pagina belandt, vermindert zijn vindbaarheid aanzienlijk, hoe fancy je website ook is. Volg dus een cursus SEO-schrijven of huur een tekstschrijver in.

 

Tip 5: Geen snelle deals, maar een duurzame band

Het geven van korting om klanten te verwerven, lijkt op het eerste gezicht een slimme tactiek. Toch blijkt het in de fitnessbranche niet altijd zo te werken. Natuurlijk kan je klein beginnen. Zo maken wij, ook in de zomer, campagnes voor onze klanten. Daarbij staat vaak een specifiek resultaat centraal dat in drie tot zes weken te behalen is. Het tarief daarvoor kan zelfs hoger liggen. Daarvoor bied je uiteraard wel wat extra’s. Denk aan meer meetmomenten om de voortgang te checken.

 

Tip 6: Maak een Groeiplan è

Groeien, dat wil bijna elke fitnessondernemer. Zeker in tijden waarin leden vertrekken en de winst daalt, is de hunkering naar groei groot. Bedenken dat je dat wil, is niet genoeg. Met een doelgericht marketingplan maak je de kans op herstel en groei een stuk groter.

 

Tip 7: Verbind je met je potentiële klanten

In crisistijd is de boog bij veel mensen al gespannen. De drempel om een sportschool binnen te stappen, kan daarmee nog hoger zijn dan die in rustigere tijden al is. ‘Fitness is fun’ geldt lang niet voor iedereen, zeker niet voor wie zelden of nooit een sportschool betreedt. Wees je daarvan bewust en speel er op in. Dan vinden ze bij jou een veilige, stabiele omgeving op weg naar een fitter, gezonder, slanker en zelfverzekerder leven.

 

Aernout Leezenberg

Founder & CEO, Hidden Profits Marketing (2004)

www.hiddenprofitsmarketing.com

 

 

share