Bouw een robuuste en toekomstbestendige digitale strategie voor een post-corona wereld (vervolg)


Digitalisering als solide basis voor groei

Technologie heeft een onmisbare rol gespeeld in de radicale verandering van het fitnesslandschap tijdens corona. We zijn van een industrie die voornamelijk plaatsgebonden was – in de club –  geëvolueerd naar on-demand en datagedreven dienstverlening. De club zal altijd voor veel klanten de kern blijven nu het weer kan en mag, maar de keuzevrijheid en flexibiliteit die digitalisering biedt, heeft een onomkeerbare verandering in de sector en consumentengedrag in gang gezet.

 

De moderne fitnessconsument wil niet meer diens leven rond het dagelijkse fitnessuurtje of -les plannen – fitness, net als alle andere diensten, moet zich steeds meer aanpassen aan de dagindeling van de consument. De wildgroei aan bedrijven die on-demand diensten verlenen, onderstreept dit: Netflix heeft hier altijd de kar getrokken, maar Coolblue kan ook nog dezelfde dag komen bezorgen – om dan nog niet eens te spreken over allerhande flitsbezorgers. Als reactie op deze ontwikkeling heeft zelfs Albert Heijn de mogelijkheid ontwikkeld om binnen 10 minuten te komen bezorgen. Kortom, verschillende sectoren digitaliseren om met de tijd mee te blijven gaan – zo ook fitness.

 

Digitalisering van de fitnessindustrie is nu niet slechts een kortetermijnoplossing om je voor te bereiden op eventuele maatregelen of beperkingen – als fitnessondernemer doe je jezelf op de lange termijn zo tekort. Een hybride strategie, waarin digitale oplossingen de klantervaring binnen en buiten de muren van de club versterken en uitbreiden, is een solide basis voor de groei van jouw fitnessbedrijf.

 

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

We hopen allemaal dat het er niet van komt: maatregelen die de normale gang van zaken voor de fitnessindustrie verstoren of zelfs dwingen tot sluiting. We hebben als sector laten zien dat wij prima op een veilige en verantwoorde manier te werk kunnen gaan. Bovendien is fitness onderdeel van de oplossing: een gezondere en vitalere bevolking heeft minder zorg nodig. Laten we toch een aantal dingen aanstippen die het belangrijkste zijn om goed voorbereid het najaar in te gaan, ledenverloop te minimaliseren en zelfs weer bedrijfsgroei te stimuleren.

 

Een hybride strategie is onmisbaar gebleken in tijden dat mensen niet naar de club konden of durfden, en zal nu ook een belangrijke rol blijven spelen. Fitnessapps zijn bij uitstek het medium voor clubs om hun klanten betrokken te houden: zo kunnen klanten altijd bij trainings- en voedingsplannen, kunnen ze gebruik maken van het community-platform om in contact te blijven met hun trainer of mede-sporters en kun je ervoor kiezen om video work-outs aan te bieden. Zo hoeven klanten hun fitnessmomenten niet op te geven, maar hebben ze de vrijheid om bijvoorbeeld thuis aan hun gezondheid te blijven werken.

 

Thuistrainingen zijn natuurlijk niet de enige oplossing. Bij mooi weer - maar ook minder mooi! - was er in de afgelopen jaren geen grasveld waar niet werd gesport. Nederland heeft fitness in de buitenlucht omarmd - maatregelen of niet. Groepstrainingen of bootcamps in de buitenlucht zijn onverminderd populair, omdat ze klanten niet alleen een mooie afwisseling in de frisse lucht voor een duffig kantoor bieden, maar ook een moment om te socialiseren met anderen, voor thuiswerkers die misschien de hele dag alleen zitten.

 

Tot slot is goede en heldere communicatie één van de kernstrategieën om klanten én personeel betrokken te houden. Er zijn veel (terechte!) frustraties geweest over de onduidelijke communicatie van de overheid over maatregelen en wat nu wel en niet mocht – dat voelen jouw klanten ook. Door zelf eerlijk en open te communiceren over wat je klanten van jou kunnen verwachten, maar door ook goed te luisteren naar hun zorgen en input, creëer je een dialoog waar je samen naar de best mogelijk oplossing werkt. Dat kweekt persoonlijke betrokkenheid, waardoor ledenverloop minder zal worden.

 

 

We blijven vooruit kijken

Corona was het startschot voor de pijlsnelle digitalisering van de fitnesssector, maar zoals eerder genoemd, zal deze evolutie aanhouden. Fitnesstechnologie heeft inmiddels zijn waarde bewezen als langetermijnsoplossing die fitness bereikbaar maakt en houdt voor een breed publiek. En de cijfers liegen er niet om: met Virtuagym hebben we een wereldwijd onderzoek gedaan onder onze klanten, waaruit is gekomen dat maar liefst 94% van fitnessondernemers gebruik maakt van een app. Dit is een stijging van 44% sinds februari 2020. De moderne fitnessconsumenten verwachten dat ze hun zaken eenvoudig kunnen regelen via hun smartphone – lessen boeken, trainingsplannen bekijken, vragen stellen aan hun trainer, noem maar op.

 

Digitalisering biedt mogelijkheden tot diversificatie in abonnementen die personaliseerbaar zijn aan de wensen, behoeften en mogelijkheden van klanten: denk aan add-ons voor buitenlessen, video work-outs of een digital-only abonnement. Het Fitness Markt & Trend Rapport 2020-2024 laat zien dat 42% van de fitnessondernemers hun prijzen heeft verhoogd na corona. Aan de andere kant is voor 37% van de klanten de prijsstijging de reden om hun abonnement op te zeggen. En door de inflatie zullen beide cijfers waarschijnlijk stijgen. Een breder aanbod met meerdere prijsklassen zal ledenverloop beperken – door waarde te blijven bieden via verschillende kanalen blijven klanten langer loyaal.

 

 

Tot slot

We moeten leren leven met corona en de onzekerheden daaromheen – maar dat wil niet zeggen dat we als sector tot stilstand moeten komen. Met de kennis en ervaringen van de aflopen jaren kunnen we weer gaan inzetten op groei en diensten ontwikkelen, die steeds beter passen bij de wensen en behoeften van klanten. Digitale innovatie zal een integrale rol blijven spelen bij het bouwen van robuuste en toekomstbestendige strategieën en de evolutie naar een moderne en breed toegankelijke fitnesssector.

 

 

share