Fitnessbranche heeft publicitaire injectie nodig, dat zou een publieksevenement kunnen zijn

 

Het zal nu zo’n 25 jaar geleden zijn geweest dat ik me door de chef-sport van het dagblad waarvoor ik toen werkte, liet verleiden om in het kader van ‘participerende journalistiek’ deel te nemen aan een van de voorrondes van De Sterkste Man van Nederland. Letterlijk en figuurlijk uitbuikend van een eerder sportleven als sprinter en tienkamper voelde ik me nog fit en vooral stoer genoeg om mee te doen. Het werd een ontnuchterende ervaring. Want ik kreeg werkelijk niets omhoog, omlaag of in beweging. De zware kratten kreeg ik niet van hun plaats, de vrachtwagen bewoog geen centimeter, bij de deadlift bleef het gewicht waar het was.

 

De Sterkste Man van Nederland was in die jaren hét publieksevenement waarmee de fitnessbranche werd geassocieerd. Grote en zware krachtpatsers die met elkaar de strijd aangingen wie de sterkste man was. Later verschoof de aandacht meer naar leefstijl en overgewicht, met populaire tv-programma’s en challenges als Big Diet en Obese.

 

Bijna alle sporten hebben al jaren een publieksevenement dat letterlijk en figuurlijk heel veel Nederlanders in beweging brengt en ambassadeur voor hun tak van sport is. De Nijmeegse Vierdaagse voor wandelaars, de toertochten rondom wielerklassiekers en goede doelen events als Alpe d'HuZes voor wielrenners, City Zwim voor zwemmers, de Elfstedentocht voor schaatsers, de grote stadsmarathons voor hardlopers, de Ironman Triathlon voor triathleten. Fitness heeft dat niet. Het Healthy Fest Weekend probeert in de vorm van een festival een gezonde leefstijl te promoten, maar heeft nog niet de status dat het bekend is bij het grote publiek. En het mist het persoonlijke competitie-element en de beleving om er maandenlang voor te trainen, dat andere evenementen wel hebben.

 

Binnen de fitnesswereld wordt al jaren nagedacht over een publieksevent dat de potentie moet hebben om door te groeien naar de status van een Vierdaagse of Alpe d’HuZes. Dat publiciteit en inkomsten genereert, dat mensen aanzet om ervoor te gaan trainen, dat ertoe leidt dat meer mensen die tak van sport gaan beoefenen. Wandelen, wielrennen, triathlon en hardlopen hebben die stap de voorbije jaren kunnen maken. De meeste evenementen zijn binnen no time volgeboekt.

 

Wellicht is het nu hét moment om na te denken over een publieksevenement voor fitness, met mogelijk een koppeling naar een goed doel. Zeker nu blijkt dat leden die tijdens de coronaperiode hun abonnement hebben beëindigd, niet allemaal weer terugkeren. Wat we misschien wel hadden verwacht en gehoopt. De fitnessbranche heeft een publicitaire injectie nodig. Dat zou een publieksevenement kunnen zijn.

 


Maurice Ambaum

Hoofdredacteur Ezine NL Actief


Reageren?

 

32

share