Meer maatschappelijke impact door een sterk groeiende fitnessindustrie in drie stappen  
(vervolg)



1. Omnichannel services middels een hybride bedrijfsmodel

In de afgelopen twee jaar hebben we het veelvuldig gehad over hybride bedrijfsmodellen, wat zoveel betekent dat je naast je gebruikelijke offline aanbod ook inzet op een rijke online ervaring. Net zoals het in de retail sinds jaar en dag normaal is dat je online shopt en offline je producten ophaalt, of gebruik maakt van andere diensten zoals een retourservice, is het online aanbod ook binnen de fitnessbranche niet meer weg te denken.

Toen in één klap sportscholen en studio’s de deuren voor hun klanten moesten sluiten, vonden veel ondernemers hun toevlucht in digitale oplossingen zoals Virtuagym om hun leden online te blijven bedienen. Wij hebben veel voorbeelden van onze klanten die zo, in combinatie met de welwillendheid van hun klanten, hun omzet hebben kunnen behouden. Naar de toekomst toe zien veel ondernemers terecht in dat een sterk online aanbod een onmisbare aanvulling is op hun reguliere dienstverlening.

 

2. Meer personalisering door diversifiëring

Fitness is door de jaren heen een verzamelnaam geworden voor een breed scala aan activiteiten: van klassieke krachttraining tot crossfit, bootcamp, cirkeltraining, HIIT-lessen, EMS, indoor cycling concepten, pilateslessen en ga zo maar door. Deze diversifiëring in aanbod heeft de taart die we met elkaar delen groter gemaakt.

Ik zie hier nog veel meer kansen: door de ontwikkeling van nieuwe nicheconcepten die specifieke, al dan niet nieuwe doelgroepen aanspreken, kunnen we onze markt succesvol doen groeien. Met meer keuzevrijheid binnen fitness zullen meer mensen een match vinden die bij hen past: bij hun levensstijl, interesses, behoeftes en portemonnee. Denk aan de drukke professional die te weinig tijd had om na zijn werk een uur naar de sportschool te gaan. Maar die gaat wel bij Fit20 sporten, omdat het naast het werk zit, hij zich niet hoeft om te kleden en het zo maar 20 minuten kost.

 

3. Inzet op holistische gezondheid

Een andere vorm van verbreding is het verkennen van concepten die zich primair richten op mentaal welzijn. Mentaal welzijn is een groeiend probleem in onze maatschappij. Stress en angstgevoelens nemen toe – uit onderzoek van het RIVM, Trimbos instituut en GGD GHOR is gebleken dat bijna 51% (!) van de studenten in Nederland met psychische problemen kampt. Lichamelijke beweging is ook hier medicijn: uit onderzoek blijkt regelmatig dat hardlopen bijvoorbeeld net zo effectief tegen bepaalde vormen van depressie kan zijn als antidepressiva. ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’, zoals het klassieke gezegde luidt.

Met de stijgende druk op de gezondheidszorg en groeiende wachtlijsten is er een mogelijkheid voor de fitnessbranche om een centrale rol te vervullen in de maatschappij als het aankomt op het verlagen van stress en angstgevoelens. Er zijn reeds yoga-aanbieders die hun lessen vermarkten als ‘burnoutpreventie-sessies’. Dit zal een bredere trend gaan worden.

 

4. De democratisering van fitness door technologie

Ik heb vaker gesproken over de democratisering van fitness en de rol van technologie daarin. Mijn visie is dat technologie de grote gelijkmaker is waarmee iedereen op diens eigen manier en binnen diens mogelijkheden fit kan worden of blijven. Het is een doel waar we als branche naar zouden moeten streven.

Technologie maakt de personalisatie van fitness enorm schaalbaar – dus kun je als ondernemer kosteneffectief een breed aanbod van diensten digitaal ontsluiten. Door video work-outs, gepersonaliseerde trainingsschema's, mindfulness, meditatie of yoga-oefeningen: er is altijd iets wat past bij de fysieke mogelijkheden, doelen en wensen van je klant. Door hen een op maat gemaakte service te bieden die past bij hun doelen en interesses, bouw je als club een loyale, diverse en geëngageerde community van klanten.

 

Met Virtuagym zetten we in samenwerking met het Fonds Gehandicaptensport ook in op democratisering van fitness onder mensen met een beperking: Uniek Sporten is een laagdrempelige thuistrainingsoplossing voor deze doelgroep. De Uniek Sporten Thuis app wordt geoptimaliseerd voor deelnemers om straks thuiswork-outs op hun eigen niveau en tempo te kunnen doen, waarbij ze een brede keus aan oefeningen krijgen die past bij hun persoonlijke doel en situatie. Daarnaast zijn er uitdagingen waar iedereen aan kan meedoen en een communityfunctie om successen, tips en inspiratie te delen.

 

In een tijd waar we ons allemaal bewuster zijn geworden van het belang van onze gezondheid, moeten we als sector ervoor knokken dat we op onze waarde worden geschat door de overheid en de zorg, en volledig blijven inzetten op ons maximale potentieel. Hoe dan ook mogen we samen best trots zijn om onderdeel uit te maken van deze prachtige branche met nu al een geweldig positieve impact op de maatschappij!

 

 

 

 

share