Fight The Crisis: een branche-initiatief voor
fitnessondernemers en clubmanagers

De fitnessbranche heeft het zwaar te verduren tijdens deze crisis. We weten inmiddels dat fitnessclubs landelijk gezien gemiddeld 30% ledenverlies hebben te verduren. Het zijn overigens niet alleen fitnessclubs die het zwaar hebben, maar de hele branche, ook de leveranciers, toeleveranciers en alle organisaties die zich in de fitnessbranche bewegen.

Logischerwijs is het ieder voor zich tijdens zo’n crisis en zal iedere organisatie en ondernemer er alles aan doen om de crisis op zijn minst te overleven, althans dat zou je denken. Het interessante aan deze crisis is dat wij als mens toch echt vanuit ons reptielenbrein (oerinstinct) acteren. Onze primitieve gedachte is: vecht, vlucht of bevries, en dat zie je ook gebeuren. Waar de één keihard gaat en er alles aan doet om te innoveren, investeren, anticiperen op het overleven van de crisis of beter nog er sterker uit te komen, zie je bij de ander bevries en/of vluchtgedrag met de hoop dat het allemaal wel weer goedkomt.

Vaak wordt er bezuinigd en vooral geen geld uitgegeven. Een logische gedachte en misschien wel noodzakelijk, omdat er doodsimpel geen geld meer is. Maar in de basis is die gedachte niet de juiste. Je moet investeren in je relaties, je klanten, je team, op alle vlakken. Deze heb je nu eenmaal nodig, dit is je bestaansrecht. Dat is natuurlijk altijd al zo, maar weegt nog zwaarder in een crisis zoals deze. Als opleider en kennisinstituut merkten wij dat er een stuk minder gebruik werd gemaakt van onze diensten, wat een zeer verkeerde beslissing is die straks als ‘backfire’ keihard terug gaat komen. Wij gingen daarom dan ook te rade bij onze relaties: onder andere bij specialisten op het gebied van marketing, sales, clubinrichting en bedrijfskundigen. En daar speelde hetzelfde: terwijl iedereen het erover eens was dat je juist moet investeren. Niet alleen in gelden, maar op allerlei manieren. Kom uit die ‘Vlucht’ en ‘Bevries’ modus en ‘Vecht’! Hier ontstond het idee van Fight The Crisis.

+ lees verder

Michel Looye

Start2Move

21

share