Het hybride model is meer dan een hype (vervolg)


Als fitnessondernemer wil je natuurlijk niet achterblijven en de best mogelijke service aan je leden bieden, ook digitaal. Maar daarnaast laat je vooral ook de toegevoegde waarde van het persoonlijke contact zien. Een app kan je klant wel laten zien welke work-out ze moeten doen, maar een trainer kan ze als geen ander motiveren om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Kortom, met een hybride bedrijfsmodel creëer je een solide en toekomstbestendige strategie om nu je omzet te behouden en straks weer volop te kunnen groeien.

 

Open je (digitale) deuren

Met online coaching kun je de figuurlijke (en straks ook de letterlijke) deuren van jouw sportschool of studio openen voor nieuw publiek. Volgens nieuw onderzoek van NOC*NSF uit januari is bijna de helft van de Nederlanders minder gaan sporten tijdens de tweede lockdown - 8% is zelfs helemaal gestopt na de sluiting van sportscholen. En dat terwijl 4 op de 5 Nederlanders zich juist meer is gaan bezighouden met een gezonde levensstijl, volgens cijfers van Motivaction. Er is dus vraag in de markt, en fitnessondernemers kunnen met de juiste strategie en het juiste aanbod hierop inspringen.

 

Risicogroepen en ouderen maken nu het grootste segment uit van de gestopte sporters, en zij zullen na heropening ook minder snel in groten getale weer fysiek naar de sportschool gaan. Met een online coachingsprogramma bied je ook deze doelgroep de mogelijkheid om waar en wanneer het hen uitkomt toch op een veilige en comfortabele manier aan hun gezondheid te werken.

 

Maar het zijn niet alleen de risicogroepen en ouderen die hier profijt van hebben. Denk eens aan de beginnende sporter, de persoon die een sportschool binnenstappen al heel spannend vindt, laat staan de oefeningen uitvoeren. Juist voor deze doelgroep verlaag je de drempel door met de juiste instructies en online begeleiding hen de eerste stappen te laten zetten. Tot slot wil je je huidige klanten natuurlijk blijven behouden en ze gemotiveerd houden om bij jou te blijven sporten.

 

Een online community is in deze tijd onmisbaar om met al je leden, van beginners tot oudgedienden, in contact te blijven. Zo kun je technologie inzetten om persoonlijk contact te onderhouden met je leden en ze te blijven motiveren om naar hun doelen toe te werken. Online coaching is immers meer dan alleen trainingsschema's en online lessen: het is ook de broodnodige sociale verbinding die mensen zoeken in coronatijd.

 

Jij bent er niet altijd, je app wel

Als fitnessondernemer kun je niet 24/7 overal zijn, maar een app kan dit wel. Zo kunnen leden hun dagelijks voortgang bijhouden, work-outs inplannen en in contact blijven met elkaar in een online community. Maar met technologie kun je ook data verzamelen over je leden, en dit kun je gebruiken in de adviezen die je ze meegeeft. Je leden kunnen je inzicht geven in bijvoorbeeld hun hartslag, hoeveel stappen ze dagelijks zetten of wat ze eten.

 

Met deze inzichten stem je het trainings- en/of voedingsschema af op hun gedrag en help je ze sneller en op een leukere manier hun doelen te behalen. Zitten ze op de dagen dat ze niet bij jou sporten op de bank te netflixen of stappen ze na het eten nog even op de fiets? Vindt iemand het vreselijk om in de sportschool op de loopband te staan, maar gaan ze wel elke dag een uur wandelen met de hond? Dit inzicht biedt je als trainer opties om de persoonlijke plannen voor je leden te optimaliseren. Fitnesstechnologie is een middel dat een trainer op de juiste manier moet inzetten om het gewenste resultaat te bereiken. Hierbij is de persoonlijke touch onmisbaar en onvervangbaar door technologie in het 24/7 online coaching-landschap.

 

Omarm 24/7 online coaching

Sinds maart vorig jaar hebben wij bij onze Virtuagym klanten maar liefst een stijging van meer dan 300% gezien in app-gebruik. In aanvulling daarop hebben we PRO+ ontwikkeld. Dit is een digitaal lidmaatschap waarmee clubs hun leden een complete fitness- en wellness-ervaring kunnen aanbieden met kant-en-klare work-outs voor thuis, meditaties, tweewekelijkse challenges en een actieve online community met wekelijkse updates op het gebied van training, wellness en voeding.

 

De snelle ontwikkeling van virtuele fitness, techgiganten die de fitnessmarkt betreden en een vernieuwd consumentenlandschap - het kan een beetje overweldigend en bedreigend voelen. Maar niets is minder waar: deze innovaties brengen juist nieuwe kansen voor elke fitnessondernemer. Met meer data krijg je meer inzicht in het gedrag van je leden, waardoor je hun gebruikerservaring kan optimaliseren. Blije leden zijn trouwe leden. Nu is het moment om 24/7 coaching te omarmen om je omzet te behouden op korte termijn, en als onderdeel van je langetermijnstrategie.

 

Hugo Braam is mede-oprichter en CEO van Virtuagym, internationaal marktleider in innovatieve software voor de fitnessbranche met inmiddels meer dan 7.000 klanten in 80 landen wereldwijd.

 

 

share