Hoe deze zes nieuwe fitnessstudio’s het afgelopen half jaar vielen en weer opstonden!

 

Dit is een eerste verslag van mijn ervaringen als sportschool eigenaar. Of eigenlijk, als stille vennoot in zes kleine fitnessstudio’s die zich richten op 40+ers. Ik kan dus nu in ieder geval nóg meer dan voorheen (bijna niemand weet dat ik begin jaren ‘90 ook al mede-eigenaar van een sportschool was) praten vanuit mijn ervaring als marketeer én fitnessondernemer.

 

De cijfers voor en na

Ik ga hier geen bedrijfsgeheimen delen, maar laat ik het als volgt transparant maken:

  • In april, mei en juni 2020 heeft totaal 22% van de leden opgezegd
  • Daarvan was ongeveer 85% regulier opzegger (vooral velen binnen hun proefmaand of na de eerste 12 maanden bij de eerste 2 geopende studio’s)
  • Dus maar een beperkt aantal door ‘Corona’
  • Slechts 18% van de leden wilde een tegemoetkoming (mede door het passende alternatieve aanbod)
  • Na de lockdown werden in juli (67%) en in augustus (70%) méér mensen lid vergeleken met januari en februari 2020
  • Per 1 september 2020 hadden we 12% méér leden dan voor de lockdown
  • Financieel: na de lockdown een gapend gat in onze begroting, dus ledengroei is ab-so-lu-te noodzaak om te overleven

 

Mijn eigen rol

Ik gaf het al aan: ik ben stille vennoot. Dus ik doe niet zo veel, alleen wat achter de schermen. Althans, dat was mijn bedoeling! Met dank aan Corona moest ik me wel meer met allerlei operationele en financiële zaken bezighouden. Dus eerst even terug naar het begin van de 6 studio’s.

 

+ lees verder

34

share