Hoe deze zes nieuwe fitnessstudio’s het afgelopen
half jaar vielen en weer opstonden! (vervolg)

 

Niet zo handig: pas tussen 2 en 11 maanden open

Ja, je leest het goed: op het moment dat de lockdown kwam, was de jongste studio nog geen 2 volle maanden open. En de oudste nog geen jaar. Dat betekende dan ook dat we niet in aanmerking kwamen voor de NOW-regeling en alle kosten gewoon uit eigen zak hebben moeten doorbetalen. Een makkelijke start is anders.

 

Gesloten! Wat is onze missie?

Het meest balen is dat we de leden die er al wel waren niet konden bedienen op de manier waarvoor ze lid werden. Niets aanbieden was geen optie. We ondernemen om meerwaarde te leveren. Als dat tijdelijk niet kan op de normale manier van ons businessmodel, dan maar het best mogelijke alternatief. Matchend met onze bedrijfsmissie en onderscheidende kracht.

 

Gesloten! Dus wij online (trainen, coachen, voeding)

Na overleg hebben we stap voor stap ingevoerd: online trainen via een besloten Facebook groep (live stream en video’s met duizenden views) en Fitsnacks TV. We schatten: bijna 50% van de leden was online actief. Daarnaast tweewekelijkse telefonische belmomenten met de leden, bedoeld als coaching wat ze nu doen, hen activeren en vooral stok achter de deur. Ook erg goed om leden te bereiken die niet in de Facebook Groep of Fitsnacks wilden inloggen. Tot slot hebben we alle leden de alle-voedingsprogramma’s-zijn-mogelijk app van Vytal kosteloos aangeboden.

 

Buiten sporten mogelijk! Dus wij óók paar keer per week buiten trainen

We hadden elke dag keuzetrainingen, slechts een beperkt aantal trainingen buiten werd door onze leden echt gebruikt. Veel mensen zijn meer gaan wandelen, gaan fietsen en dergelijke. Hint voor onszelf voor een eventuele volgende lockdown: daarin meer faciliteren.

 

Cruciaal: regelmatige en transparante communicatie

Net als iedereen waren er een paar leden best in paniek en moést het abonnement ‘nu op stop!’. Maar iets van 70% van de leden was zoals bij veel clubs en studio’s loyaal. De rest hebben we goed als lid kunnen behouden door keuze van tegemoetkomingsregelingen. Communicatie? Vooral heel veel op social media (vooral in de besloten Facebook groep voor gegarandeerd meer bereik) en regelmatig email met complete en heldere uitleg.

 

1 Juli weer open! Dus wij vol inzetten op deze 4 doelgroepen

We hebben vanaf het moment dat we wisten dat we weer open konden meteen vol gas ingezet op deze 4 groepen (een mix uit o.a. e-mailen, adverteren, social media posts, bellen, whatsappen):

  1. Bestaande leden, met als missie leden zo snel mogelijk weer te heractiveren.
  2. Oud-leden (mensen die in hun proefmaand stopten), om hen uit te nodigen weer hernieuwd te komen kennismaken
  3. Oud-leads, nooit lid geweest, maar wel interesse gehad, uitgenodigd voor hernieuwde kennismaking
  4. Nieuwe leden, bleken nauwelijks op ‘weerstand verhogen’ campagne te reageren, maar wel massaal op de 5-weken afslank challenge varianten

 

Ik schreef er dit fitnessmarketing handboek over

Download hier het handboek.

 

Hoe nu verder?

We hebben een betere strategie voor als er mogelijk weer een lockdown komt. Eentje waarbij we zien dat bij sluiting ‘online gaan’ de enige optie is. En we zetten nu vooral in op flink de cashflow verhogen; dat doen we door een combi van nadruk op verkoop én nadruk op het heel scherp met (nieuwe leden) conform de begeleidingsprocessen werken. Dat is allebei niet makkelijk, maar wel waar de oplossing ligt: vol inzetten op sales en retentie.

 

Misschien is wel het belangrijkste inzicht dat ik nu als fitnessondernemer heb gekregen en ook al jaren als marketeer zie: als alleen al de opvolging van leads echt 100% conform de eigen protocollen gebeurt, zouden honderden fitnesscentra, -clubs en -studio’s géén financieel probleem meer hebben.

 

Het is voor de meeste fitnessbedrijven tijd voor een commerciële transformatie (Marketing -, Sales - en Retentie processen)!

 

Aernout Leezenberg

Oprichter Hidden Profits Marketing (2004): www.hiddenprofitsmarketing.com

& mede eigenaar van zes fitnessstudio’s voor 40+ers (2019)

 

share