Thema-7: livestreaming is een blijvertje (vervolg)

 

1. Star instructors

Een belangrijk principe achter een succesvolle livestream strategie is om je meest populaire instructeurs in te zetten om je online publiek te laten groeien en nieuwe fans te winnen. We weten dat één geweldige instructeur honderden leden kan aantrekken en behouden voor een club, en dezelfde principes kunnen gelden voor online trainingen.

 

2. Bouw een (vast) publiek op

Test en leer het livestream-publiek van je club op te bouwen. Je krijgt de beste traffic en de beste waarde van je livestreams als je de aanwezigheid van je lessen bijhoudt en je rooster hierop aanpast. Zorg ervoor dat je promotie maakt voor je livestream lessen, door gebruik te maken van je social media kanalen, mailinglijsten en leden app om iedereen op de hoogte te houden van het rooster.

 

3. Kies voor een flexibele mindset

Zodra de angst van COVID-19 afneemt, zullen veel van de nieuwe fitnessfans die de clubs online hebben gewonnen, enthousiast zijn om ook live fitnesslessen te ervaren. Anderen kunnen juist beslissen dat ze toch liever thuis willen blijven sporten. Wat er ook gebeurt, de uiteindelijke winnaars zijn de clubs die de online-to-offline strategie - waarbij clubs een publiek opbouwen door middel van een digitale aanwezigheid en deze vervolgens doorsturen naar de fysieke club - in de praktijk brengen. Voor deze clubs zal het onderscheid tussen fysiek en digitaal niet meer bestaan. Digitaal zal eenvoudigweg een integraal onderdeel zijn van hun standaard aanbod.

 

4. Kies je platform

We raden je aan om voor livestreamlessen gebruik te maken van Zoom. Zoom is eenvoudig in te stellen en te gebruiken, zowel voor je instructeurs als voor je leden. Het zorgt voor een goede kwaliteit van audio en visuele aspecten en biedt belangrijke verbeteringen op het gebied van veiligheid en publieksbetrokkenheid.

 

5. Test je techniek

Het maakt niet uit hoe geweldig je instructeur is, als een livestream halverwege de les de internetverbinding verliest, zul je waarschijnlijk een stel ontevreden leden hebben. Om een succesvolle livestream te geven, moeten clubs streven naar minimale buffering, geen dips in audio- of videokwaliteit en geen vertraging in het gesprek tussen de leden en de instructeurs.

 

6. Geef leden de beste ervaring

Een geweldige livestream-ervaring geeft je leden het gevoel dat ze bij jou in de zaal zijn, dus je moet ervoor zorgen dat het er goed uitziet. Tips:

 

7. Verhoog de betrokkenheid

Net als bij een live-les begint de livestream verbinding voordat de instructeur begint met lesgeven en zijn er vele hulpmiddelen om de betrokkenheid te stimuleren. Denk hierbij aan een Q & A sessie aan het einde of aan het instellen van een Chat-functie.

 

8. Duidelijke instructies zijn het belangrijkste

Een livestream groepsfitness workout is slechts zo goed als de instructie die de deelnemers krijgen - en de eisen zijn merkbaar anders dan bij een live-les. Vergeet niet dat je leden alleen zullen trainen in plaats van in een groep waar iedereen dezelfde bewegingen doet. Zorg dus voor extra instructie en tips.

 

9. Laat de muziek horen

Muziek is de ruggengraat van elke geweldige trainingservaring, dus het is erg belangrijk om de muziek van tevoren goed te testen. Zorg ervoor dat je de geluidsniveaus van tevoren test en controleer ze tijdens de les om de juiste balans tussen de muziek en de microfoon te waarborgen.

 

Ook Les Mills heeft alle clubs, instructeurs en consumenten de afgelopen periode ondersteund met livestream workouts op rechtenvrije muziek. Deze livestream workouts met rechtenvrije muziek waren een korte termijn oplossing om instructeurs en clubleden tijdens de lockdown toch in beweging te houden en om ze betrokken te laten blijven bij je club. De livestream workouts waren aangepaste versies van de reguliere releases, omdat het helaas niet is toegestaan om te livestreamen met Original Artist Music.

 

Vervolgens heeft Les Mills gezocht naar een oplossing om kwalitatieve livestream workouts te ontwikkelen, die tevens voldoen aan de muzieklicentie-vereisten. Daarom is er nu voor Les Mills clubs tot 1 januari gratis covermuziek beschikbaar voor de meeste Les Mills programma’s.

 

De originele releases van de programma’s kunnen met deze cover muziek gelivestreamd worden middels een besloten platform, bijvoorbeeld ZOOM. Clubs dienen wel te checken bij Buma Stemra (NL) of bij Sabam (BE) of er een aanvullende communicatie-licentie nodig is voor het livestreamen van workouts.

Kijk voor meer informatie op lesmills.nl/clubs.

 

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met Les Mills via telefoonnummer +31 (0)416 34 97 25 of stuur een e-mail aan clubperformance@hddgroup.com.

 

 

 

share