Ja, geld maakt gelukkig! (vervolg)


2. Breng de huidige situatie in kaart, je vertrekpunt

Om ergens te komen, moet je weten waar je nu staat. Bekijk je financiële cijfers en bepaal hoeveel je nu uitgeeft en hoeveel je verdient. Kijk naar je omzet, winst en verlies, en bekijk of waarschijnlijk máák een prognose voor de komende 6-12 maanden. Zo krijg je een goed idee van wat er nodig is om weer succesvol te zijn.

Reflectievraag: maak je momenteel eigenlijk elke maand wel winst?

 

3. Schrijf je doelstellingen op, specifiek

Het bepalen van je doelen is de volgende stap. Wat wil je bereiken en binnen welke termijn? Misschien moet je je omzet verhogen met 10% in de komende zes maanden, of met 100%? Of wil je je klantenbestand vergroten met 100+ leden in het komende jaar. Bepaal realistische doelen die je kunt bereiken en stel een deadline vast. SMART!

Reflectievraag: waarom geef je juist deze antwoorden, wat maakt het halen van die doelen zo noodzakelijk?

 

4. Ja, maar hoe dan? Hier gaat het vaak mis!

Nu je weet wat je wilt bereiken, is het tijd om actie te ondernemen. Hier gaat het dus vaak mis. Er wordt te licht over gedacht. Of: ‘Vroeger deed ik het zo, dus dat gaat nu ook weer werken.’ Helaas, niet dus. Geldzorgen los je op door te beginnen met meer omzet te maken. Nu, direct, als eerste gedurende 90 dagen echt voluit gaan. Heb je zelf niet alle marketingtechnische kennis óf niet de rust in je hoofd om dat dagelijks heel secuur te doen? Dan heb je marketing starthulp nodig. Een expert die je helpt aan meer leads, leden en omzet. Ja, ik zeg Hidden Profits Marketing is je beste keuze (dat mogen we als kennispartner van NL Actief wel een keertje zeggen).

 

Dit kan inhouden dat je nieuwe producten of diensten aanbiedt, je marketingstrategie aanpast of investeert in nieuwe apparatuur. Een goede online marketingstrategie is hierbij onmisbaar. Het is belangrijk om in beeld te zijn op social media en in o.a. Google. Daar trek je met de juiste technieken tientallen mensen per maand of zelfs veel meer naar je website. Want ja, een goede website is er eentje waarop potentiële klanten nét voldoende informatie kunnen vinden over je bedrijf.  Zodat ze gaan reageren.

Reflectievraag: ben je bereid te investeren om een echt ander, crisisproof ondernemer te worden?

 

Bonus: blijf focussen op je doel

 

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat groei tijd kost. Het kan moeilijk zijn om geduldig te blijven als je je bedrijf weer op de rails probeert te krijgen. Maar het is belangrijk om te blijven focussen op je doelen en je actieplan. Blijf gemotiveerd en flexibel en pas je plan aan waar nodig.

 

Met hard werken en doorzettingsvermogen kan je bedrijf weer succesvol worden, ondanks de uitdagingen die je hebt moeten overwinnen. En vooral met een bewezen succesplan dus, anders blijft het hard werken zonder richting.

Reflectievraag: maak jij vandaag de juiste start of ga je toch maar weer uitstellen?

 

 

Aernout Leezenberg

Founder & CEO, Hidden Profits Marketing (2004)

www.hiddenprofitsmarketing.com