De waarde van mijn sportcentrum na corona (vervolg)


Eén van de zaken die nu speelt en normaliter niet, zijn de subsidies. Er zijn onder andere subsidies aangevraagd voor de vaste lasten (TVL) of personeel (NOW). Bij het waarderen wordt hier rekening mee gehouden. We kijken of ze terecht zijn en of er niet te veel is aangevraagd, want dan kan het zijn dat een koper in de toekomst deze inkomsten moet terugbetalen.

Een ander specifiek corona kenmerk is dat fitnessondernemers leden extra maanden hebben gegeven aan bijvoorbeeld het eind van hun abonnement ter compensatie voor de maanden dat ze dicht waren, maar wel hebben geïncasseerd. Het wordt op deze wijze uitgestelde omzet. Een koper moet echter in de toekomst hiervoor werk verrichten waar geen omzet op dat moment tegenover staat. Ook hier moet rekening worden gehouden bij de waardering, waarbij we kijken in hoeverre hier daadwerkelijk ook werk tegenover staat of moet staan. Dit hangt mede af van de loyaliteit van de leden. Maken de leden in de praktijk ook daadwerkelijk gebruik van deze geste van de club. Een groot deel van de leden heeft de fitnessondernemers gesteund en hoeft daar geen compensatie in de vorm van extra maanden voor. Een koper kan dit echter wel als argument aanvoeren. In de praktijk komt het er vaak op neer dat er een middenweg wordt gekozen en ingeschat welk percentage er gebruik van zal maken.

Genoemde specifieke corona zaken hebben uiteraard ook invloed op de jaarcijfers die bijna zonder uitzondering minder goed zijn dan in 2019 wat voor veel fitnessondernemers een zeer goed jaar was.  Betekent een ledenverlies van 20-30% dan ook een waardevermindering van 20-30%? Een uitzonderlijke situatie als corona betekent ook dat anders naar de waarde wordt gekeken. Normaliter wordt bij de waardering vooral gekeken naar de meest recente cijfers. De nadruk nu ligt meer op de potentie in de toekomst en de cijfers voor corona. Voor zowel de verkopende partij als kopende partij is de kans dat hiermee een faire deal tot stand komt het grootst.

Uiteraard geldt nog steeds bij verkoop het adagium dat waarde en prijs twee verschillende grootheden zijn. De prijs is de uitkomst van de onderhandelingen die partijen voeren op dat moment. Waarde daarentegen is een toekomstgericht begrip, waarvan je pas achteraf kunt vaststellen of het de betaalde prijs waard was. Daar is ook door corona geen verandering in gekomen.

Philip Pijpers: is oprichter en eigenaar van Wellness Solutions en ruim 25 jaar actief als adviseur in de fitnessbranche. Meer info www.wellnesssolutions.nl of 06-47763434.

share