2022: Inspelen op de nieuwe ledenmentaliteit (vervolg)


1. Health is wealth

Door de pandemie, geven consumenten steeds meer prioriteit aan hun gezondheid. Volgens het Global Fitness Report focust 50% van de consumenten zich meer op hun welzijn. Zo'n 82% van de consumenten doet regelmatig aan fitness (of is dat binnenkort van plan) en 75% van deze groep doet aan fitnessachtige activiteiten. Dit maakt fitness 's werelds grootste sport en dit biedt mogelijkheden voor fitnessclubs.

 

Nu gezondheid voor veel mensen hoge prioriteit heeft, biedt dit kansen voor fitnessclubs om een prominentere rol te spelen in het helpen van mensen om gezond en fit te worden. De sleutel is om clubactiviteiten meer toegankelijk te maken, door bijvoorbeeld outdoor en digitale workouts aan te bieden, maar ook door te erkennen dat mensen op veel verschillende manieren willen trainen. We moeten blijven benadrukken dat lichaamsbeweging veel voordelen met zich meebrengt, zoals verminderd risico op kanker en betere geestelijke gezondheid.

 

2. Een nieuwe generatie fitnessers ligt voor het grijpen

De pandemie heeft een nieuwe generatie fitnessfans voortgebracht. Zij hebben voorzichtig de eerste stappen in fitness gezet. Maar wie zijn deze nieuwkomers op de markt? En wat willen zij van een fitnesservaring?


Hoewel 81% van de beginners geïnteresseerd is in groepsactiviteiten, zegt 66% momenteel liever alleen te sporten. Dit wijst op een vertrouwenskloof die moet worden overbrugd voordat beginners zich volledig op hun gemak voelen. Instructeurs en het personeel van een club moeten ervoor zorgen dat deze groep zich welkom voelt. Het helpen van beginners bij het vinden van intrinsieke motivatie om te sporten is essentieel voor een blijvende gewoonte.

 

3. Leden willen meer sociale ervaringen

Veel mensen hebben tijdens de pandemie veel alleen thuis gezeten en ook alleen thuis getraind. Veel leden hunkeren daarom naar sociale trainingservaringen. Volgens het Global Fitness Report traint 67% van de clubleden liever in een groep. Groepslessen zijn op dit moment de populairste clubactiviteit en overtreffen kracht- en cardiotraining.

 

Fitnessclubs bevinden zich in de ideale positie om te voldoen aan de behoefte naar community en menselijke interactie, iets wat leden tijdens de pandemie gemist hebben. Voor clubs die er weer bovenop zijn gekomen, is het inspelen op deze behoefte een belangrijke sleutel geweest.

 

4. ...En een connectie met je team

Door de sterke behoefte van de consument aan sociale contacten, is het onvermijdelijk dat het personeel van de club een steeds vitalere rol speelt. Voor 28% van de clubbezoekers is een goede instructeur de belangrijkste factor bij het kiezen van een live les. Belangrijker nog dan de kwaliteit van de muziek (24%) en zelfs het soort les (21%).Goede instructeurs zijn van cruciaal belang om tegemoet te komen aan de vraag van de consument naar extra motivatie en een diepere connectie tijdens hun workout.

 

Geweldig personeel is daarnaast erg belangrijk om nieuwe leden aan te trekken. Voor 30% mensen die op zoek zijn naar een club is een goede sfeer een belangrijke factor bij de keuze voor een club, terwijl voor 59% het personeel meeweegt in die keuze.

 

5. Leden willen trainen op hun voorwaarden

Hoewel mensen behoefte hebben aan sociale trainingservaringen (het liefst live), blijven digitale workouts erg populair. Maar liefst 80% van de clubleden is van plan ook na de pandemie digitale workouts te blijven doen. Dit betekent dat het aanbieden van omnichannel fitness - een mix van fitness in de club en digitale thuisworkouts - een basisverwachting wordt. De meerderheid van de leden (59%) geeft de voorkeur aan een 60:40-verdeling tussen fitness in de club en thuisworkouts.

 

Voor clubs betekent dit dat ze de manier waarop ze de betrokkenheid van leden meten, anders moeten aanpakken. Normaal gesproken zou je alleen het aantal clubbezoeken bijhouden. Nu moeten alle contactmoment van een lid met de club in kaart worden gebracht, dus ook thuisworkouts via het digitale aanbod van de club en het gebruik van de club app. Alleen op die manier kunnen ze ledenbetrokkenheid beoordelen en maatregelen nemen om deze te verbeteren.

 

6. Leden verwachten betere digitale content

De acceptatie van digitale workouts bij de consument is snel toegenomen, maar daarmee ook hun verwachtingen hiervan. In een wereld met meer dan 375.000 fitnessapps, verwachten consumenten hoogstaande content en zijn ze steeds minder bereid met minder genoegen te nemen. De opkomst van het krachtige digitale fitnessaanbod van Apple en Google maakt het leven van clubs zeker niet gemakkelijker. Zij zullen content van wereldklasse moeten aanbieden en tegelijkertijd de kwaliteit van hun live lessen moeten verbeteren. Live lessen zijn de USP van een club waar techgiganten niet tegenop kunnen.

 

7. En een betere live training ervaring

Maar… het is niet alleen de digitale content waarbij leden verbetering verwachten. Uit het Global Fitness Report blijkt dat 58% van de leden hun lidmaatschap waarschijnlijk zou opzeggen als de club hun favoriete les zou stoppen. Deelnemers zijn ook zeer kritisch: 86% kiest voor lessen van een toonaangevend merk en 62% geeft aan de kwaliteit van de muziek, instructeurs, materialen en de choreografie de doorslag geeft bij de keuze voor een les.

 

 

 

share