Technologie bouwt de toekomst van fitness
(vervolg)



Datagedreven personalisatie

Er wordt weleens gezegd dat data het nieuwe goud is: het biedt inzicht in de keuzes en het gedrag van je klanten zodat jij je aanbod erop kan aanpassen. Ik geloof dat het belang van data voor fitnessondernemers niet zal afnemen in de toekomst, in tegenstelling: hoe beter we als industrie in staat zijn om data toe te passen, des te meer manieren we kunnen ontwikkelen voor onze klanten om hun doelen sneller en duurzamer te behalen. Er liggen enorme kansen voor personalisatie van fitnesservaringen door data: denk aan geautomatiseerde flexibele caloriedoelen, afhankelijk van de hoeveelheid lichaamsbeweging op een dag, of work-outprogramma’s die zich real-time in intensiteit bijstellen door inspanning en hartslag te meten.

Personalisatie is al jaren een belangrijk gegeven in de fitnessindustrie: personal trainers, high-end sportscholen en tegenwoordig ook online coaches bieden gepersonaliseerde fitnessplannen en -begeleiding als luxeproduct en garantie tot succes. Technologie maakt deze persoonlijke ervaring beter bereikbaar voor een nieuw publiek door technologieën zoals wearables en geïntegreerde apps. Hierdoor ontstaat een nieuw middenmarktsegment, dat in het komende decennium zal blijven groeien, van klanten die flexibele, gepersonaliseerde en datagedreven fitnesservaringen zoeken, zonder daar de hoofdprijs voor te moeten betalen.

 

Gamification en hardware

Data kan niet worden verzameld zonder hardware – ik had het hierboven al over wearables, die inmiddels al goed zijn ingeburgerd met bijna 100 miljoen gebruikers wereldwijd. Maar ze bieden nog steeds ontzettend veel groeikansen voor fitnessondernemers, bijvoorbeeld op het gebied van gamification. Met onze nieuwe oplossing FitZone™ zetten we als Virtuagym nu in op wearables met hartslagmeting, in de club, buiten en bij de klant thuis. Door realtime weergave op schermen tijdens groepslessen of video work-outs thuis, voeg je eenvoudig een competitie-element toe aan work-out routines waarmee je je klanten nog meer motiveert.

 

Maar ik geloof ook dat de doorontwikkeling van cutting-edge technologie zoals virtual reality invloed heeft op de toekomst van fitness. Deze technologie heeft nu eindelijk een kantelpunt bereikt met de Oculus Quest II van Meta (voorheen Facebook) – een draagbare, draadloze en betaalbare oplossing. Ik verwacht dat virtual reality echt in een stroomversnelling zal raken, en dat vooral de fitnessindustrie hiervan kan profiteren. Het populairste virtualrealityspel ter wereld is tenslotte een energiek dansspel, Beat Saber. En verschillende soorten therapie en mindfulness worden ook steeds vaker aangeboden via VR. Kortom, nieuwe hardware biedt de sector de mogelijkheid om uit te breiden naar een meeslepende online wereld om zo een nieuwe doelgroep aan te spreken, het aanbod uit te breiden en fitnesservaringen nog toegankelijker te maken.

 

Er is geen vervanger van real life

Ik heb in dit artikel veel gesproken over de voortdurende impact van technologie op de fitnessindustrie en de kansen die het biedt. Maar daarmee wil ik niet voorbij gaan aan het belang van fysieke clubs – dit zal altijd de kern van het fitnessaanbod blijven voor een groot deel van de doelgroep. Technologie biedt ervaringen die fitness leuker, toegankelijker en effectiever maken, maar het kan de sociale aspecten van een echte groepsles, het praatje bij de balie of sporten met vrienden niet vervangen.

 

Mensen hebben nu eenmaal een sterke behoefte aan echt contact – we hebben het natuurlijk allemaal recent mogen meemaken, maar dit wordt nog veel meer onderstreept door onderzoek van het Pew Research Centre onder kinderen en tieners die nu opgroeien in onze gedigitaliseerde wereld en geen wereld zonder internet hebben meegemaakt. Ondanks de smartphones, wearables en tablets blijft fysiek samenkomen het belangrijkste en grootste onderdeel van hun sociale contacten.

 

Kortom, de sportschool of studio zal zeker niet verdwijnen uit het straatbeeld, maar het aanbod en de manier waarop fitness wordt aangeboden, zal alleen maar groeien en de trainingservaringen zullen steeds rijker worden. En dát is een verrijking voor onze industrie en de algehele gezondheid!

 

 

Hugo Braam

Co-founder & CEO Virtuagym

 

 

 

 

 

 

share