Digital steeds belangrijker in fitnessecosysteem

 

In het plaatje op pagina 2 van dit Ezine is de indeling van het fitnessecosysteem te zien. Met een groot aandeel voor het segment ‘digital’. Een segment dat naar verwachting sterk zal blijven groeien en een steeds groter marktaandeel zal krijgen. Onder ‘digital’ scharen we alle vormen van fitness waarbij moderne technologie wordt ingezet om mensen ook op afstand te kunnen begeleiden: thuis via online lessen, wearables, app’s, VAR en AR.

 

Digital heeft al een grote impact op onze branche. Het vraagt wel specifieke kennis en competenties van fitnessprofessionals om digital in te zetten in hun dienstverlening en er een succesvol verdienmodel van te maken. Want hoe doe je dat? NL Actief start daarom in september met de opleiding 24/7 coaching. Een nieuwe opleiding die professionals leert hoe ze digitale coaching succesvol kunnen integreren en schaalbaar maken in hun begeleiding van klanten. Variërend van kennis van gebruik van de techniek en de ‘digitale collega’ tot motiverende gespreksvoering en het beoordelen van de kwaliteit van app’s.

 

Met deze nieuwe opleiding willen we een impuls geven aan het aantal personal coaches met getoetste kwaliteit. Want de vraag groeit sterker dan het aanbod. Nu zijn de kosten van een personal trainer nog wel eens een drempel: je betaalt al snel zo’n 60 tot 80 euro per uur. Omdat een personal coach met zijn digitale collega samenwerkt, kan hij of zij veel meer klanten tegelijkertijd bedienen, begeleiden en monitoren. Daardoor wordt personal coaching ook financieel voor veel meer mensen bereikbaar. De uurprijs die sporters die nu betalen wordt mogelijk de nieuwe maandprijs.

 

En wat ik heel belangrijk vind, is dat de kwaliteit van de inhoud van de training en leefstijlcoaching nog beter wordt. Als ik me nu meld bij een coach, dan krijg ik een intake en vervolgens na een half uur een programma mee. In 24/7 coaching geef je een klant eerst een wearable - dus jouw ‘digitale collega’ - mee om twee weken lang zijn of haar leefstijl te monitoren. Met andere woorden: eerst data uit het dagelijks leven van de sporter verzamelen op het gebied van bewegen, voeding, slaap, enz. en op basis van die data een gepersonaliseerd programma opstellen. We kunnen op deze wijze het beste van beide werelden combineren: de kennis en persoonlijke inspiratie van de personal coach en de technische mogelijkheden van zijn digitale collega.


Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief

Reageren?

 

4

share