Die vraag legden we voor aan ons consumentenpanel. Het antwoord: iemand die veel persoonlijke aandacht schenkt én ook begeleidt op het gebied van leefstijl.

Uit de reacties van het panel blijkt dat de fitnessconsumenten over het algemeen vinden dat ze ‘te weinig en te smal’ worden begeleid. Er is behoefte aan meer begeleiding, vooral persoonlijke begeleiding, die niet stopt als de training is afgelopen, maar die er ook is op dagen tussen de trainingssessies. Consumenten geven aan dat de fitnessprofessional van morgen een persoonlijke leefstijlcoach moet zijn. Die op maat gemaakte trainingen aanbiedt, die adviezen geeft op het gebied van voeding en gedragsverandering, die motiveert en gemeende belangstelling toont, ook op de dagen dat er geen trainingen zijn.

De fitnessprofessional zou 7 dagen in de week moeten informeren en inspireren, niet alleen tijdens de trainingen.

De competentie ‘motiveren’ vindt het panel dan ook ‘heel belangrijk’. Verstand van zaken is een vanzelfsprekendheid, maar mensen kunnen inspireren blijkt een competentie die niet iedere professional beheerst, zo wordt aangegeven. Het wordt als zeer wenselijk ervaren dat de fitnessprofessional van morgen vooral een inspirator is die weet hoe hij of zij de juiste snaar moet raken en dat vertaalt naar een persoonlijk leefstijltraject. Daar willen fitnessconsumenten ook best iets meer voor betalen, met als argument: liever iets meer betalen en betere resultaten, dan gemiddelde kosten en een standaard begeleiding.

Welke professional wil de fitnessconsument in de toekomst?

12

share