Wanneer gaan we de kansen nou eens écht benutten…?

 

Dat zou een vraag kunnen zijn die menig trainer van een sportteam zich stelt. Maar het is ook een vraag die mij niet loslaat als ik kijk welke kansen er voor onze sector voorbij komen en hoe we daar tot dusver mee omspringen.

 

Drie voorbeelden, heel actueel. Volgens de nieuwe Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad zouden volwassenen wekelijks tenminste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen. Ook worden spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen, minstens twee keer per week. Dit verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken. De Gezondheidsraad adviseert de minister om die aanbeveling op te nemen in nieuwe beweegrichtlijnen. Het staat buiten kijf dat verantwoorde uitvoering van de activiteiten - binnen en buiten het fitnesscentrum - en deskundige begeleiding een belangrijke voorwaarde zijn.

 

Voorbeeld twee: de AH Sportactie 2017, als follow-up van de succesvolle pilot in de regio Utrecht. Fitness bleek met afstand de populairste sport. Liefst 70% van de deelnemers aan de AH Sportweken in 2016 werd uiteindelijk ook lid van een fitnesscentrum of sportclub. Albert Heijn en NOC*NSF rollen de actie nu over heel Nederland uit. Dat houdt in dat miljoenen mensen in aanraking komen met de AH Sportactie 2017. Een mooie kans voor fitnesscentra om mee te liften op de communicatie- en marketingkracht van Albert Heijn, om leden te werven én om een goed contact op te bouwen met de lokale supermarkt.

 

Voorbeeld drie: Kenniscentrum Sport heeft een rapport gepresenteerd over de sociaal-maatschappelijke impact van sport. Het rapport geeft een indicatie van de baten en lasten indien een (gemiddelde) Nederlander blijvend gaat sporten en bewegen. Het levert interessante en positieve resultaten op. Wie daar meer over wil weten, kan hier klikken.

 

Hoe mooi dienen kansen zich aan, is mijn stellige overtuiging. Des te meer verbaast het me dat relatief weinig fitnessondernemers willen deelnemen aan de AH Sportactie 2017. Er zijn trouwens al prachtige voorbeelden van ondernemers die deze kans wél hebben aangegrepen.

Ik ben ook heel benieuwd of en hoe fitnessbedrijven inspelen op de voorgestelde nieuwe Beweegrichtlijnen en de sociaal-maatschappelijke impact van sport.

 

Willen we samen onze sector, onze kennis, onze dienstverlening, onze toegevoegde waarde en het merk NL Actief sterker in de markt zetten, dan zullen we niet alleen moeten kijken naar de mooie kansen die voorbij komen, maar ze óók moeten benutten. Want anders scoren en winnen we als branche niet. En dreigt een klassering in het rechterrijtje.

 

Ronald Wouters

directeur NL Actief / Fit!vak

 


Reageren? r.wouters@nlactief.nl

 

 

 

2

share