Thema marketing: TikTok officiële partner van EK voetbal, sport omarmt dit social media platform (vervolg)


Rich Waterworth, general manager UK & EU bij TikTok, vertelt: “TikTok wordt heel snel een plek waar mensen van een nieuwe voetbalervaring kunnen genieten. Steeds meer voetbalorganisaties, clubs en spelers gebruiken ons platform om direct in contact te komen met fans. Als partner van UEFA EURO 2020, één van de grootste sportevents ter wereld, kunnen we op TikTok de begeestering en passie van het toernooi naar de fans brengen. Onze community houdt van sport op een creatieve manier.”

 

Al overtuigd? Het is dus zeker interessant om te kijken wat TikTok voor jouw club kan betekenen. De eerste stap is simpel: download de app, maak een account aan en ga eens wat sportfilmpjes bekijken. Doe inspiratie op, voordat je er zelf aan begint. Wat doen andere clubs? In Nederland, maar ook wereldwijd? Sinds de corona-uitbraak is de sportwereld erg actief op TikTok. TikTok is perfect om sportgerelateerde content te delen, omdat sport spectaculair is en veel emotie met zich meebrengt, in wat voor soort sport dan ook. Dit is heel mooi weer te geven in korte, creatieve filmpjes.

 

TikTok heeft het algoritme zo ingericht, dat je zelfs met een paar volgers viraal kan gaan. Het algoritme laat jou namelijk alleen de dingen zien die jij interessant en leuk vindt, gebaseerd op de content die je liked. Stel je eens voor: Je maakt een paar leuke, grappige, deelbare filmpjes, plaatst deze op TikTok en het gaat binnen enkele seconden de hele wereld over. Google het maar eens, deze succesverhalen bestaan echt. Met TikTok bereik je ook een heel ander publiek dan met Facebook of Instagram. Vooral jongeren gebruiken dit platform. Zij zijn jouw toekomstige, potentiële klanten. Door zelf ook actief bezig te zijn op TikTok kun je deze jongeren makkelijker bereiken en ze wellicht overhalen om zich bij jouw sportclub aan te sluiten. TikTok is onmisbaar geworden in de (social) mediastrategie.

 

TikTok biedt ook de mogelijkheid om content in co-creatie te maken. Bijvoorbeeld met jouw jongere leden? Vraag ze of ze jouw ambassadeur of influencer op TikTok willen zijn? Betrek ze bij het maken van content: wat zouden zij zelf leuk vinden om te bekijken en te delen? En bekijk de mogelijkheden om met andere partners content te produceren? Bijvoorbeeld voedingstips in combinatie met trainingen. En wat denk je van leuke filmpjes hoe je jouw conditie op peil kunt houden als je op vakantie bent. Filmpjes waarin je suggesties laat zien. Maar wellicht kunnen jouw (jongere) leden ook zelf filmpjes maken hoe zij op het strand of bij het zwembad aan hun fitheid werken. Zorg er dan wel voor dat ze jou vermelden in hun filmpjes. Want als een filmpje viraal gaat, is het uiteraard wel de bedoeling dat jij meelift op die publiciteit en promotie.

 

share