Thema marketing:
Opvallende marketingcampagnes in de fitnessbranche

Hoe zorg je als sportschool voor (meer) naamsbekendheid? Hoe trek je weer nieuwe (en oude) leden aan, na een lange periode dicht te zijn geweest? Belangrijk is dat je de value-for-money formule duidelijk hebt: wat krijgen leden in jouw sportschool terug voor hun lidmaatschap? Maar zorg er daarnaast ook voor dat je het onderscheidend vermogen van jouw sportschool helder hebt. Waarom moeten mensen juist naar jouw sportschool komen? Dit soort dingen kun je duidelijk verwoorden of verbeelden in een marketingcampagne. Om je wat inspiratie te geven, delen we een paar verrassende voorbeelden.

Sparring Partner Gym

Sparring Partner Gym lanceerde de volgende guerilla campagne: Op transparante billboards zijn in een aantal straten in Italië mensen te zien die een zich optrekken aan een touw dat over de straat hangt. Deze campagne is grappig, uniek en roept bij veel mensen vragen op. Het is het gespreksonderwerp van de dag.

 

WeightWatchers

Weightwatchers laat het effect van haar programma zien met twee deuren die een ‘before & after’ representeren. Hiermee doelen ze op het gewichtsverlies van de deelnemers aan het programma. In plaats van cijfers te gebruiken, maken ze dit gewichtsverlies visueel.

Power House Gym

Power House Gym gebruikte gebouwen om hun sportschool te promoten. Met in het specifiek: gebouwen waaraan gewerkt wordt. Haar doelgroep bestaat voornamelijk uit mensen die op de bouw werken. Visueel is dit reclamebord heel sterk, omdat het net lijkt alsof de man op de afbeelding echt zware gewichten aan het liften is. Op de afbeelding hier gebruiken ze de oefening ‘cable fly’, maar ze hebben ook andere varianten zoals de ‘lat pulldown’, ‘tricep pulldown’ en de ‘leg press’.

 

Gold’s Gym

Met dit reclamebord wil Gold’s Gym laten zien hoe sterk je kan worden wanneer je sport bij Gold’s Gym. Dit soort advertenties zorgen voor een hoge merkbekendheid, iedereen die langsloopt zal er even naar kijken omdat het zo van een afstandje, net echt lijkt. En zeker degenen die nog niet bekend zijn met het merk, zullen het even gaan googelen om te kijken wat dit precies is.

Bron: https://www.glofox.com/blog/creating-effective-gym-ads-for-lead-generation-part-1-facebook-advertising/

 

Sporters een steuntje in de rug geven
Veel bedrijven haken nu in op de trend dat de sportscholen weer open zijn gegaan. Zo speelt Kruidvat hier bijvoorbeeld op in door sportkleding aan te bieden, maar ook sportvoeding rondom het thema ‘fit de zomer in’. Ook bedrijven als XXL Nutrition maken radiospotjes om de sporter na een tijd van inactiviteit weer te bereiken. Ook Zalando speelt hier graag op in. Zo werd onlangs de campagne ‘Supporters van sporters’ gelanceerd. Met deze campagne wil Zalando alle Nederlanders motiveren om (weer) te gaan sporten. Zalando wil dat steuntje in de rug zijn, zodat jij als sporter weer in actie komt. Met een commercial willen ze mensen met een bijzonder sportverhaal oproepen om zich aan te melden voor de campagne. Uiteindelijk wordt een aantal personen geselecteerd die centraal staan in de nieuwe campagne. Zalando gaat deze personen helpen met training, coaching, equipment en natuurlijk… een nieuwe sportoutfit. Alle Nederlanders kunnen zich vanaf nu aanmelden om kans te maken op deze sport-motivatieboost en daarmee een hoofdrol in de nieuwe Zalando-campagne te bemachtigen.

Klik hier voor de video

 

13

share