Pamela Reif, van Influencer naar Entrepeneur (vervolg)


Wat Pamela ook heel goed doet en wat altijd goed is om te doen: inspelen op de actualiteit. Vóór de coronapandemie deelde ze al workout video’s op haar YouTube kanaal. Deze werden veelal opgenomen in een lege sportschool. Toen de sportscholen vorig jaar voor de eerste keer dichtgingen, speelde Pamela hier razendsnel op in. Ze begon steeds meer nieuwe video’s te maken en deelde deze op haar YouTube kanaal. Wekelijks komen er nog steeds 1-2 nieuwe video’s bij, allemaal rondom het thema ‘hoe sport ik thuis, zonder gewichten, zonder apparatuur?’. In sommige video’s gebruikt ze geen gewichten, in andere video’s laat ze met huis-, tuin- en keukenartikelen zien hoe je jezelf meer kan uitdagen. Maar Pamela wist het nog een niveau hoger te tillen: na een tijdje begon ze wekelijkse sportschema’s te maken die ze op haar Instagramkanaal deelde. Deze sportschema’s bevatten, zoals je waarschijnlijk al kan raden, haar eigen video’s. Ze maakte video’s en schema’s voor elk niveau: van beginner, tot medium en hardcore. Haar aanbod was zo gegroeid, dat ze veel kon variëren. Elke week op zondag deelt ze de nieuwe sportschema’s voor de komende week op Instagram. Zo zorgt ze voor consistentie en tegelijkertijd zorgt ze voor crossmediale aanpak: op YouTube deelt ze haar video’s, maar je moet haar op Instagram volgen om haar sportschema’s te bemachtigen.

 

Op Instagram zoekt Pamela ook de interactie op met haar volgers. Zo deelt ze een aantal keer per week Instagram stories van volgers die haar workouts doen, dit draagt weer bij aan het principe van sociale bewijskracht. Wanneer je in grote mate laat zien dat mensen jouw online workouts doen, dan zijn ook andere volgers sneller geneigd om deze workouts te doen en hier misschien zelfs een foto van te maken. Nu, bijna een jaar later, komen er nog steeds wekelijks nieuwe video’s van Pamela Reif op haar YouTube kanaal. Ze laat haar volgers op allerlei manieren meedenken via Instagram: ‘Welke video wil jij graag nog een keer zien?’ en ‘welke van deze twee video’s moet er vandaag online komen’. Hier wordt massaal op gereageerd en ze luistert ook daadwerkelijk naar de mensen die op haar reageren. Inmiddels heeft ze haar fitnessaccount op Instagram uitgebreid met een nieuw account dat gaat over gezonde voeding, waarbij ze recepten deelt uit haar eigen kookboek, maar ook uit haar eigen food-lijn.

 

De inmiddels succesvolle Pamela heeft de afgelopen jaren nog meer aanvragen gekregen voor diverse samenwerkingen met bedrijven. De enige waar ze volmondig ‘ja’ tegen zei, was PUMA. Pamela werd gevraagd om deel te nemen aan het vrouwenplatform van PUMA genaamd ‘she moves us’. Dit platform viert de successen van vrouwen, inspireert en verbindt door middel van sport, cultuur en gedeelde waarden. PUMA is dan ook echt een merk dat helemaal bij haar past, een merk dat het Pamela-merk verder kan helpen, een samenwerking die elkaar daadwerkelijk versterkt. Daarnaast heeft Pamela ook veel inbreng, zo heeft ze al een paar keer haar eigen sportkledinglijn ontworpen. Die ze dan natuurlijk aanheeft in haar video’s.

 

Je denkt waarschijnlijk: mooi verhaal, maar wat kan ík hier nu mee?

We hebben kort op een rij gezet welke lessen jij kunt leren van Pamela Reif:

  1. Creëer ijzersterke content: goede content is content die écht van toegevoegde waarde is voor je volgers. Je kunt content maken op basis van actualiteiten, nieuwsberichten, evenementen, etc. Hou er wel rekening mee dat wanneer deze ‘trend’ over is, de aandacht van je volgers snel kan overgaan naar the next big thing. Maar ijzersterke content is ook juist: niet tijdgevoelige content. Deze content is niet op basis van nieuwsberichten, maar content die voor altijd, elk jaargetijde, relevant is. De video’s die Pamela plaatst op haar YouTube kanaal kun je elk jaar weer opnieuw bekijken en zullen altijd relevant blijven. Er zullen altijd mensen zijn die op zoek zijn naar een nieuwe ab-workout video. Zorg er ook voor dat de foto’s of video’s die je maakt professioneel zijn (lees: goede kwaliteit). Dat ze bijvoorbeeld een over-all thema bevatten, dezelfde sfeer en kleurtinten uitdragen.
  2. Ben consistent en zorg voor interactie. Consistentie is: zorg voor een contentschema. Wanneer ga je wat posten? Werk vooruit, plan je content in. Zorg bijvoorbeeld voor een aantal vaste dagen waarop je jouw content plaatst. Pamela post elke zondagavond haar workout schema’s op Instagram. Op een gegeven moment weten haar volgers dit en weten zij dat ze op zondagavond naar haar Instagrampagina moeten kijken. De interactie opzoeken met je volgers kan door simpelweg in je post een vraag toe te voegen, zodat je volgers daar op kunnen reageren. Doen ze dat ook? Reageer dan altijd weer persoonlijk op hun reactie. Zo hou je de interactie gaande. In stories heb je ook verschillende mogelijkheden om interactie uit te lokken, door middel van een poll en een vragensticker. Reageer hier ook altijd op. Repost wanneer je volgers jou taggen in een bericht. Hierdoor laat je andere volgers ‘het goede voorbeeld’ zien, je laat zien dat je daadwerkelijk om je volgers geeft en dit kan er voor zorgen dat nog meer mensen gaan reageren. Dus: neem je volgers mee in hetgeen wat je moet posten, wat je moet maken en luister ook daadwerkelijk naar hen.
  3. Werk samen met merken, bedrijven, mensen die jou verder helpen. Wanneer je een flinke following hebt opgebouwd, kan het zijn dat ineens veel bedrijven met je willen samenwerken. Dit klinkt natuurlijk heel erg leuk. Maar kies een merk/bedrijf/persoon uit die jouw merk daadwerkelijk kan versterken, iemand die jouw merk verder helpt en aanvult. Een merk moet dezelfde waarden hebben als jouw merk, alleen dan kan het succesvol worden.

 

Eén ding dat succesvolle mensen met elkaar gemeen hebben: ze werken 99,99% harder dan alle anderen. Natuurlijk heb je ook een beetje geluk nodig, maar van je merk of organisatie een succes maken, is echt hard werken. Deze tips zijn ook niet meer dan dat, gewoon tips. Het is geen one-size-fits-all template. Maar kleine adviezen die jou kunnen helpen succesvoller te worden met je marketingstrategie.

 

Bron:

happyinshape.nl

bettermarketing.pub

grazia.nl

 

 

share