‘Wij geloven in gecombineerde aanpak van expertise coach
met digitale hulpmiddelen’
(vervolg)


Michel Sneyers is een fan van meten = weten. “Wat mij opvalt, is dat veel online coach technologie niet inzichtelijk maakt of een trainingsplan effectief is. Of de gestelde doelen wel worden behaald, met het gevolgde trainingsprogramma. Of je kiest voor cardio of voor krachttraining: je moet het kunnen meten en evalueren en liefst op een objectieve manier. Dat helpt de klant ook, want hij wil resultaat behalen. Dan moet je als klant wel weten of het zin heeft wat je doet.”

 

Cardio training is het stokpaardje van SportMed. “Maar we geven er wel op een andere manier invulling aan”, zegt Michel Sneyers. “Ik zie in onze branche veel marketingmachines die bij consumenten de illusie creëren dat de aankoop van een gadget een garantie is op succes. Dat deze ‘digitale’ hulpmiddelen volstaan om iemands leven te veranderen zonder dat hij of zij daarvoor moeite hoeft te doen. De coach van vlees en bloed wordt vervangen door een applicatie die alles berekent en bepaalt. Daar heb ik niets mee. Dat is alleen bedoeld om snel geld te verdienen. Ik vind dat respectloos naar de klant en naar de coach. Je moet geen illusies voorhouden en ook niets beloven wat niet waar te maken is. Het is ook niet goed voor de geloofwaardigheid van onze branche. Wij geloven in een gecombineerde aanpak waarbij de expertise van de coach wordt aangevuld met digitale hulpmiddelen.”

 

Toen door de coronacrisis de clubs hun deuren moesten sluiten, ontwikkelde SportMed een alternatief voor de fysieke intake. Het resultaat is een app met zelftest en mogelijkheden voor trainingsregistratie. “Consumenten kunnen zichzelf testen en de coach kijkt op afstand mee. Hij ziet de testwaarden, analyseert ze tot resultaten en een evaluatie, maakt daar een gepersonaliseerd programma voor twaalf weken voor, begeleidt op afstand en in week dertien wordt het trainingsplan samen met de sporter geëvalueerd en bij voorkeur op basis van een nieuwe inspanningstest gekeken naar het resultaat. Centraal staat de vraag: behaalt de consument zijn doelen. Daar draait het om.”

SportMed levert ook apparatuur voor fitnessclubs en de thuissporter. “Die apparatuur is voorzien van sensoren die meten en die door de coach in de club of op afstand kunnen worden uitgelezen. Zo heeft de coach 24/7 inzicht in hoe de sporter ervoor staat en of hij datgene doet wat zin heeft. Doelen bereiken, daar gaat het om. Dat kan alleen met meten en evalueren.”

 

 

share