24/7 Coaching kan het verschil maken

 

Uit een peiling van het Mulier Instituut blijkt dat fitnessondernemers het meest innovatief gericht zijn. Op de gemeten veranderkracht van sportaanbieders scoren fitnessondernemers het hoogste. We zijn dan ook niet voor niets de nummer 1 in Nederland als het gaat om mensen in beweging krijgen en houden. Mijn overtuiging is dat we ook de komende jaren als branche de beweeg- en leefstijlkampioen blijven. Om dat te realiseren, zullen we blijven innoveren en werken aan gevraagde kwaliteit door derden.

 

Bij het begeleiden van mensen naar een gezonde(re) levensstijl maken we binnen ons fitnessecosysteem gebruik van een breed aanbod aan faciliteiten, lessen, fit- en gezondheidsapps, kennis, en weten we een sfeer te creëren die mensen inspireert en motiveert. Daarmee zijn we gegroeid tot de grootste sport van Nederland, met 3.2 miljoen deelnemers. De Covid-19 periode heeft aangetoond dat wanneer de noodzaak hoog is, nieuwe concepten versneld ontwikkeld, geïmplementeerd en opgeschaald worden.

 

Eén van de kansrijke concepten is 24/7 coaching. Dat is nog niet goed van de grond gekomen, terwijl het veel potentieel heeft voor een regulier fitnesscentrum om op te nemen in het aanbod. Het 24/7 coaching concept is vrij eenvoudig. Het maakt gebruik van moderne communicatietechnieken en platformen, het vakmanschap van de fitnessprofessional en leefstijlcoach. De grootste succesfactor is de inzet van de professional, de menselijke factor dus. De fitness- en leefstijlprofessional begeleidt een groep mensen op afstand en maakt daarbij gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen om hen op afstand én op maat te kunnen trainen, coachen, motiveren, inspireren en informeren op het gebied van onder meer beweging, voeding en nachtrust. En dat ‘in principe’ 24 uur per dag, iedere dag van het jaar, ongeacht waar ter wereld de fitnessprofessional en consument zich bevinden. De consument heeft zijn personal coach dus in feite altijd bij zich. Dat biedt zowel de fitnessprofessional als de fitnessconsumenten veel voordelen. Het uiteindelijke doel is dat de consument zijn leefstijl duurzaam verbetert. Wanneer de klant gebruik maakt van moderne, draagbare wearables, dan heeft hij/zij 24/7 jouw digitale collega bij zich. De digitale collega geeft informatie aan de coach van vlees en bloed, die dit weer kan omzetten naar informatie voor de klant. Deze informatie-uitwisseling en het monitoren van leefstijlgedrag draagt bij aan de effectiviteit en het succes van de te behalen doelen die de klant zich stelt.

 

Deze manier van coachen wordt in de topsport al structureel toegepast. Het interessante is dat het niet alleen is voorbehouden aan topsport, maar ook op grote schaal laagdrempelig is in te zetten voor fitnessconsumenten. Topsport is altijd op zoek naar dat wat het verschil kan maken. Dat zouden we als professionals in onze sector ook als uitgangspunt moeten nemen.

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief

Reageren?

 

4

share