Hoe je creativiteit kunt gebruiken om een krachtig merkimago
op te bouwen voor je fitnessbedrijf
(vervolg)


Door creativiteit te gebruiken om je merkimago op te bouwen, kun je grote verschuivingen binnen je niche aanpakken. Bovendien kun je je merk op de markt brengen als iets volledig unieks en kun je je eigen, nieuwe oplossingen creëren. Zo kun je inspelen op de nieuwe uitdagingen die zich hebben ontwikkeld in je sector en niche. Tenslotte zal het je een voorsprong geven op concurrenten die bij traditionele marketing- en verkooppraatjes blijven.

 

Dus, hoe kun je je creativiteit vinden en omarmen? In de kern is creativiteit eigenlijk gewoon een manier van probleemoplossing. De eerste stap is om met een kritische blik naar je merkimago te kijken. Wat zijn de problemen? Waar gaat het niet goed? Een handige manier om hier wat perspectief op te krijgen, is door er gewoon naar te vragen. Vraag het je leden, of zelfs je familie en vrienden. Creatief denken betekent je branding benaderen met een frisse blik en een nieuw perspectief.

 

Zoek de gaten in je merkimago. Stel jezelf de vraag of je merk de doelgroep aanspreekt waarop je je wil richten. Bedenk bovendien of het hen aanspreekt als nieuwe consumenten in de sterk veranderende wereld van de pandemie. Creatief denken betekent in de schoenen van je leden stappen, uitzoeken wat ze willen en dat op een aantrekkelijke manier en met goede marketing te leveren. Ga zitten met collega's, je team en zelfs een paar van je meest gewaardeerde leden en ga brainstormen. Denk samen na over waar je bedrijf en merk nog steken laten vallen. Zodra je duidelijk inzicht hebt in de problemen kun je aan de slag om ze op te lossen.

 

Het belangrijkste is dat je rekening houdt met je imago. Niet alleen het imago van je merk zelf, maar ook dat van jezelf en het beeld dat je naar buiten brengt in de echte en digitale wereld. Imago is belangrijk. Als je goed betalende leden wil aantrekken, moet je het imago van een luxe merk met een hoogwaardige propositie uitstralen. Het is niet genoeg om diensten en aanbiedingen te hebben waarvan je weet dat ze bij je doelgroep aanslaan: je moet ook creatief aan de slag om een imago te kweken dat hierop aansluit. Dit kan alles inhouden: van nieuwe uniformen voor je personeel tot het opknappen van je sportschool en het transformeren van je social media. Dus helemaal opnieuw beginnen met je nieuwe merkimago in gedachte.

 

Vergeet niet dat je nooit iedereen tevreden kunt stellen, dus staar je daar ook niet blind op. Creatief denken betekent vertrouwen hebben in je visie voor je merk en visualiseren wat je de komende vijf tot tien jaar wil bereiken en hier vervolgens je merkstrategie op te bouwen.

 

Een ander punt om te overwegen is dat hoewel innovatie belangrijk is, je merk niet van de ene op de andere dag volledig moet transformeren. Dit kan namelijk een omgekeerd effect hebben op je ledenbestand en ervoor zorgen dat ze ineens pijlsnel rechtsomkeert maken bij de (digitale) deur. Vooral als de veranderingen die je wil doorvoeren behoorlijk radicaal zijn. Een creatieve benadering is dus niet zomaar je hele merk herzien en omgooien, maar het zo aanpassen dat je het maximale uit je merk kan halen.

 

De laatste stap naar een creatieve benadering van merkopbouw: sta eens stil bij het ontwerp van je bedrijf. Bij creativiteit zijn kunst en visueel design vaak de eerste dingen waar we aan denken. Bekijk de inrichting van je bedrijf eens kritisch en kijk waar verbeteringen mogelijk zijn. Welke middelen zet je in om ervoor te zorgen dat je een indrukwekkend merkimago naar buiten brengt - en nog belangrijker - dat je merkimago over de hele linie consistent is. Als je een luxemerk bent met een strak logo en stijlvol ingerichte studio, maar je plaatst kattenvideo's en slecht doordachte en goedkope meme’s op je social mediakanalen, dan stuur je gemengde berichten. En omgekeerd: als je je op de markt positioneert als budgetmerk, maar als dit niet duidelijk terugkomt in je branding zul je niet het juiste soort leden aantrekken die op lange termijn bij je blijven.

 

Benader je merkimago creatief over de hele linie. Zorg ook dat alle elementen van je imago, van de faciliteit zelf tot je mobiele app, je merkvisie consistent uitdragen. Door de pandemie zitten we in een zorgwekkende tijd, maar het biedt ook kansen voor enorme groei. Terwijl je concurrenten niet innoveren of groeien: blijf creatief denken en je bedrijf zal blijven groeien.

 

Joeri Nanov is Global Director of Marketing bij Virtuagym, leverancier van innovatieve fitness-software voor sportscholen, studio’s en personal trainers.

 

 

share