Thema-11: Digitale transformatie door corona in de fitnessbranche


Blijf je niche trouw

Je zou denken dat er grote verschillen bestaan tussen de fitnessbranches in verschillende landen. Maar we zien in onze data eigenlijk weinig invloed door zaken als cultuur en economie. Locatie is daarentegen allesbepalend. Heb je een meer afgelegen sportschool met minder concurrentie in de buurt, dan kun je ermee wegkomen een soort manusje-van-alles te zijn en voor ieder wat wils te bieden. Heb je een locatie in een meer verstedelijkt gebied, dan is je concurrentie steviger en moet je dus harder werken om jezelf te onderscheiden.

 

Dat doe je vooral door je vast te bijten in een specifieke niche. Boutique studio’s zijn daar over het algemeen razend goed in. In Amsterdam richt Saints & Stars zich op de hippe jonge sporters, de Bonjasky Academy in Almere spreekt de vechters aan met ‘fighting & fitness’ en Rocycle richt zich in verschillende steden voornamelijk op jonge urban vrouwen.

 

En stuk voor stuk ondersteunen ze hun dienstverlening met technologie: mooie mobiele apps om in contact te blijven met hun publiek, online boekingen om hun leden te ontzorgen, en in het geval van Saints & Stars bijvoorbeeld een hightech interieur om een unieke sportervaring te bieden. Dit betekent niet automatisch dat je met alle tech-trends moet meegaan, maar kijk goed naar de behoeftes van jouw niche. Zo kun je jouw authentieke visie combineren met de juiste innovaties. En die combinatie opent deuren naar trouwe klanten en dus naar omzetstijging en een gezonde business.

 

Van fitness naar wellness

De meeste mensen denken bij fitness nog steeds aan spinning, hardlopen of gewichtheffen om er beter uit te zien. Maar in de branche - en daarbuiten - groeit gelukkig het besef dat het niet voor iedereen alleen maar draait om er goed uitzien. Als we als branche een bredere doelgroep willen aanspreken, is het essentieel dat we onze dienstverlening als branche verbreden naar mensen die om andere redenen willen bewegen.

 

De NOS meldde recent dat 60% van de Nederlanders last kreeg van psychische klachten tijdens de coronacrisis. Maar ook daarvoor was stress al een issue: afgelopen november liepen er 1,3 miljoen mensen rond met burn-out klachten! Geestelijke gezondheid is net zo belangrijk als lichamelijke gezondheid - eigenlijk nóg belangrijker. Slimme fitnessprofessionals erkennen dit en spelen hier op in met hun aanbod.

 

Je hoeft dan ook echt niet naar een gespecialiseerde yogastudio. Steeds meer sportscholen voegen mindfulness, yoga of meditatie toe aan hun dienstverlening. In Amsterdam zag ik dat deze concepten vooral op de Zuidas (het kantoordistrict van Amsterdam, waar veelal advocaten en accountants lange dagen werken) een vroeg succes waren - er is in ons drukke zakenleven zeker behoefte aan wat rust!

 

Wellness is een concept dat vele andere diensten omvat: voedingsbegeleiding, revalidatie, ziektepreventie, ga zo maar door. Het is dan ook niet voor alle ondernemers even makkelijk of mogelijk om een totaalpakket aan wellness-diensten te leveren, maar met technologie kunnen alle ondernemers hierin ondersteunen. Voedingstrackers, wearables, meditatiecontent in je app, en andere hulpmiddelen kunnen je helpen om wellness te integreren in je bestaande fitnessaanbod, zonder dat je dit allemaal zelf moet organiseren en de kosten uit de pan rijzen. Vandaar dat wij met Virtuagym hier nu ook op in zijn gesprongen: ik geloof er heilig in dat wellness met technologie betaalbaar geleverd kan worden aan alle Nederlanders - niet alleen aan dikverdienende Randstedelingen.

 

Digitale transformatie tijdens de crisis

Het gebruik van technologie explodeerde tijdens de coronacrisis en niet alleen omdat iedereen Zoom moest gebruiken voor school of werk. Het gebruik van onze Virtuagym fitnessapps steeg bijvoorbeeld met 400% ten opzichte van februari dit jaar. Fitnessuitdagingen, thuistrainingen en video workouts via livestream zorgden ervoor dat klantcontact hoog bleef, terwijl leden thuis zaten.

 

Dat bleek ontzettend belangrijk te zijn om de inkomstenstroom in ieder geval deels in stand te houden. Het is geen Nederlands voorbeeld, maar ik ben er wel trots op: een van onze Amerikaanse klanten, Pacific Beach Training, schakelde volledig over op digitale coaching via onze diensten - zonder abonnementsverlaging én zonder opzeggingen. En dat bij een abonnementsprijs van omgerekend zo’n 100 euro per maand!

 

Er zijn meer van dit soort voorbeelden, ook in Nederland, maar voor een groot deel verliep de afgelopen periode er minder goed. 40% van door ons ondervraagde sportscholen zette hun abonnementen volledig stop. Anderen incasseerden wel, maar als een tegoed dat ze de komende maanden als korting moeten geven. Dat is pijnlijk om te horen, en ik vraag me af of het mogelijk anders was gegaan als ze de juiste tools hadden gehad om hun leden thuis een goede service te kunnen blijven bieden in ruil voor het lidmaatschap. De juiste technologie kan essentieel zijn voor het vermogen van een organisatie om zich snel aan te kunnen passen.

 

Ik heb zelf een achtergrond in technologische innovatie, maar innovatie hoeft zeker niet altijd digitaal te zijn. Neem bijvoorbeeld het Amsterdamse Clubsportive: zij organiseerde op verschillende plekken in de stad trainingssessies op daken. Misschien niet dé oplossing voor alle leden, maar wel een superslimme actie, waarmee ze vooral ook veel gratis marketing en naamsbekendheid kregen. Wat mij betreft een prachtig voorbeeld van creatief ondernemerschap: terwijl veel ondernemers worstelden met wat niet meer kon, zagen zij kansen.

 

En dat is wat mij betreft dan ook de kern van innovatie en wendbaarheid: altijd blijven denken in mogelijkheden en verbeteringen. Het kan altijd anders, en het kan altijd beter, zelfs als het er door omstandigheden slecht uitziet. En als je die mindset omarmt, dan kan innovatie ondersteund door technologie altijd een mooi hulpmiddel zijn om ongeacht de situatie succes te behalen.

 

Hugo Braam is mede-oprichter en CEO van Virtuagym, internationaal marktleider in innovatieve software voor de fitnessbranche met inmiddels meer dan 7.000 klanten in 80 landen wereldwijd.

 

 

 

 

share