Thema-10: lessons learned uit de coronacrisis


1. Wat was de grootste uitdaging waar de fitnessbranche mee werd geconfronteerd?

“De sluiting van de clubs is op zichzelf al een bizarre uitdaging, maar de snelheid waarmee de beslissing kwam was uitermate schokkend. Dat we vervolgens tot 1 september gesloten moesten blijven, sloeg in als een bom. Binnen een week sloeg de situatie om van ‘verwachten dat hier en daar wat clubs zullen sluiten’ naar een volledige sluiting van al onze clubs in al onze landen. Dat hadden we echt nooit kunnen voorspellen. De grootste uitdaging was de onzekerheid. En om zonder feiten en zicht op de toekomst de juiste beslissingen te nemen. Hoe gaan we om met medewerkers, leden, partners?”

 

2. Had de branche - achteraf bezien - andere keuzes moeten
of kunnen maken om weer eerder open te mogen?

“We kunnen stellen dat de beleidsmakers in Nederland geen goed beeld hebben van de toegevoegde waarde en professionaliteit van de fitnessbranche. We zijn klakkeloos en onterecht in de laatste openingsgroep geplaatst. Achteraf kunnen we dus vaststellen dat we als branche al veel eerder hadden moeten werken aan een goede beeldvorming, het explicieter op de kaart zetten van de sector en het bouwen van het juiste imago en reputatie. Gegeven de omstandigheden hebben we toen de sluiting eenmaal een feit was heel snel geschakeld en een strategiegroep gevormd met NL Actief waarin grote en kleine spelers zaten om een plan de campagne op te zetten. Met gebundelde krachten, kennis en doorzettingsvermogen hebben we een enorme boost gegeven aan de politieke lobby aan de hand van een communicatie- en marketingcampagne, ondersteund door juridische pressiemiddelen om de juiste aandacht te krijgen van de politiek. Dit heeft effect gehad.”

 

3. Hoe heb je vanuit de strategiegroep de contacten met de politiek ervaren?

“Stroperig en erg afhankelijk van de persoon die je treft. Het voelt wel vaak als pappen en nathouden en het is afwachten wat er uiteindelijk uitkomt. Het beeld van de branche is ongefundeerd en onterecht. Het is aan ons dat te veranderen: we hebben een goed verhaal, onderbouwd met feiten, maar het vergt een lange adem.”

 

4. Heeft de coronacrisis geleid tot meer saamhorigheid binnen de branche
c.q. heeft de coronacrisis ook geleid tot 'winst' voor de branche?

“Dat kan ik beamen voor de deelnemers in de strategiegroep. Of dat voor de hele branche werkt, kan ik niet beoordelen. We hebben veel verschillende soorten ondernemers in de branche en vele smaken in aanbod. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit en kwaliteit. Uiteindelijk streven we allemaal hetzelfde doel na: mensen fitter maken, zorgen dat ze blijven fitnessen en daar een gezond bedrijf mee opbouwen. Er is ruimte voor iedereen, de markt heeft enorm veel potentieel en ruimte voor groei. Het zou goed zijn als we eensgezind de strijd blijven voeren om duidelijk te maken wat deze branche in haar mars heeft en betekent voor de gezondheid van de Nederlandse bevolking. Dat helpt iedereen.”

 

5. Wat is de belangrijkste les geweest die de branche heeft geleerd sinds 15 maart?

“Dit is een bijzondere en extreme periode. We zijn in deze crisis als branche bijzonder kwetsbaar gebleken, doordat onze inkomstenbron nagenoeg volledig weg is gevallen voor langere tijd. Ik ben trots op de flexibiliteit en veerkracht van Basic-Fit. Ook nu zien we dat sommige leden nog steeds voorzichtig zijn uiteraard. Het is cruciaal dat je zorgt voor een financieel gezond bedrijf dat een buffer heeft bij een tegenvaller. Met veel vaste lasten zit je in een lastig pakket als alle inkomsten wegvallen. Deze enorme oplawaai hadden we echter nooit kunnen voorzien. De belangrijkste les is echter veel meer dat we als branche een enorm waardevol product vertegenwoordigen. Dit blijft zo en is alleen maar benadrukt. Daar liggen kansen die we moeten benutten om de branche als geheel te laten groeien en sterker te maken en meer mensen aan het fitnessen te krijgen.”

 

 

 

share