Het verkopen van mijn sportcentrum:
wat is mijn sportcentrum waard?  (vervolg)


De waarde van een centrum is niet alleen een kwestie van geld. Wat jouw onderneming waard is, is ook iets persoonlijks. En door verschillende verwachtingen en mogelijkheden heeft dezelfde onderneming voor de ene persoon meer waarde dan voor de andere persoon. Sommige fitnessondernemers hebben een hoge voorstelling van wat hun bedrijf waard is. Bijvoorbeeld omdat het centrum veel potentieel heeft of een lange traditie heeft, argumenten die voor een andere partij juist minder belangrijk kunnen zijn.

 

Neem actie na besluit

Wacht niet te lang met de (opdracht tot) verkoop als je eenmaal de beslissing hebt genomen om je sportcentrum te verkopen. Aan het besluit tot verkoop van je onderneming gaat vaak al een proces van wikken en wegen vooraf. Wanneer de knoop wordt doorgehakt en je besluit om te verkopen, start het afscheidsproces. Het risico bestaat dat dit de bedrijfsvoering beïnvloedt. Je wordt bijvoorbeeld minder scherp, nieuwe investeringen stel je liever uit of worden geschrapt, de (emotionele) betrokkenheid wordt minder. Je bent al langzaam afscheid aan het neme. Bij Wellness Solutions hebben we de ervaring dat te lang wachten de uiteindelijke prijs/verkoopwaarde negatief beïnvloedt.

 

Wat is het waard

Wanneer het huis van de buren te koop staat, willen we allemaal uit nieuwsgierigheid weten wat het kost en oplevert, want dit zegt vaak iets over de waarde van ons eigen huis. En dat is leuk te weten, mochten we ooit willen verkopen. Bij een sportcentrum is zo’n vergelijking maken echter zinloos. Elk sportcentrum is namelijk anders. Het vaststellen van de waarde is geen eenvoudig proces. Er zijn verschillende manieren om de waarde te bepalen. Kennis van de markt, kwaliteit, betrouwbaarheid en ervaring zijn hierbij onontbeerlijk.

 

Waardebepaling en formules

Voor het schatten van de waarde van een onderneming bestaan verschillende methodes, die elk uitgaan van bepaalde hypotheses en, in meer of mindere mate leiden, als het goed is, tot dezelfde resultaten. Wij krijgen zeer regelmatig de vraag of het 1x de jaaromzet is of 3x de winst? Helaas bestaan er niet dergelijke eenvoudige formules. Het kan uiteindelijk wel zo zijn dat de waardebepaling in de buurt komt van een dergelijke formule, maar dan is het meer toeval dan regel.

 

Hoe wordt dan de waarde bepaald? Wij werken met een combinatie van methodes. Of een bepaalde waardebepaling geschikt is of niet, zal geval per geval moeten bekeken worden. Het blijft een complexe zaak en afhankelijk van het beoogde doel past de ene methode beter dan de andere.

 

Het gaat bij een waardering van een onderneming om meer dan alleen cijfers. De waarde wordt immers ook bepaald door de mensen die actief zijn in de onderneming met hun kennis en kunde, de historie van het centrum en de conjunctuur en de verwachtingen voor onze fitnessbranche. Op deze manier krijgt de verkoper wel het beste gevoel bij de waarde van zijn sportcentrum en de beste onderbouwing naar een koper toe.

 

Belangrijk om te onthouden: waarde is altijd het resultaat van een berekening. Waarde is niet gelijk aan prijs. Het klinkt als een dooddoener, maar uiteindelijk is het de koper die de prijs en dus waarde van het centrum bepaalt.

 

Duur bedrijfsovername

Bij Wellness Solutions doen we er alles aan om de periode van verkoop niet te lang te laten duren. Maar wat is lang? Gemiddeld duurt een bedrijfsovername zo’n 9 maanden. Hoe beter de voorbereiding, hoe sneller het vaak gaat. Maar te snel of overhaast verkopen, is echter ook geen goede optie. Dan is het risico dat het bedrijf nog niet verkoopklaar is en zijn er eerst herstructureringen nodig.

 

De verkoop

Wanneer het verkooptraject zover is, is de rol van de fitnessondernemer meer op de achtergrond. Het traject wordt overgenomen door Wellness Solutions. Het afstand nemen is noodzakelijk, omdat de emotionele betrokkenheid het verkoopproces negatief kan beïnvloeden. Een koper heeft altijd zijn eigen ideeën hoe hij het sportcentrum dat hij overneemt, wil gaan runnen. Wanneer dit niet overeenkomt met de ideeën van de eigenaar, kan deze voor een dilemma komen te staan. De ondernemer wil dat zijn leden en personeel goed terecht komen. Gunt hij het deze koper of gaan we verder zoeken naar een andere partij die beter past met het risico dat het traject langer duurt. Dit is zeker actueel wanneer de verkoper nog een tijdje betrokken wil blijven.

 

Nieuwe fase

Als het sportcentrum eenmaal verkocht is, breekt er een nieuwe periode aan. De meeste fitnessondernemers die verkopen hebben een tijd van jarenlang hard werken achter de rug en hebben ineens veel tijd. Zorg dat je goed bent voorbereid op die omschakeling. Het kan juist een mooie start zijn van een nieuwe levensfase. Wellicht kun je je expertise aanbieden als adviseur voor andere ondernemers. Denk op tijd na over wat je na de verkoop gaat doen.

 

De volgende keer gaan we dieper in op de formaliteiten, zoals koopovereenkomst, boekenonderzoek, contracten etc. die bij de overdracht aan bod komen.

 

Philip Pijpers is oprichter en eigenaar van Wellness Solutions
en ruim 25 jaar actief als adviseur in de fitnessbranche.

Meer info: www.wellnesssolutions.nl of info@wellnesssolutions.nl of 06-47763434

 

 

 

share