Jan-Willem Evers (commercieel directeur Zilveren Kruis):
‘Fitness wordt misschien een gezondheidsdienst’ (lees verder)


Voor individueel verzekerden hebben we daarnaast in 2016 Actify gelanceerd voor verzekerden die niet collectief aan gezondheid kunnen werken. Dit is een online platform waar men op een laagdrempelige manier door kleine veranderingen in het dagelijkse leven aan zijn gezondheid kan werken. Of je nu jong of oud bent, gezond of minder gezond. Alle kleine beetjes helpen. Het platform en de apps helpen op het gebied van gezonder eten, ontspanning en bewegen. Ruim de helft van de gebruikers is gezonder gaan eten met de maaltijdmatch. We hebben de maaltijdmatch in de loop van de tijd uitgebreid met kidsproof maaltijden. Na overleg met diabetici zijn koolhydraatarme maaltijden toegevoegd en samen met nierpatiënten recepten voor ‘de zoutchallenge’.  Ook op landelijk niveau, buiten collectiviteiten met werkgevers, helpen we mensen dus bij een gezonde(re) leefstijl.”

 

Verwacht u dat de corona pandemie gaat leiden tot een aanpassing van verzekeringspolissen als het gaat om het stimuleren van een gezonde(re) leefstijl?

“Het ondersteunen van verzekerden om in kleine stapjes te werken aan een gezonde(re) leefstijl deden we ook voor corona. En dat zullen we blijven doen. Veel van wat we aanbieden, gaat buiten de verzekeringspolis om.”

 

Hoe kijkt u naar de fitnessbranche als sector om mensen te begeleiden naar een gezonde(re) leefstijl?

“In preventie hebben veel partijen een rol. Artsen die voorlichting geven, overheid met maatregelen rondom bijvoorbeeld roken en drinken, gemeenten om de omgeving waar nodig aan te passen, supermarkten en horeca bijvoorbeeld in hun producten en aanbod. En ook fitnesscentra kunnen mensen ondersteunen met advies en haalbare doelen.”

 

Fitness wil van 'beweegproduct' een 'gezondheidsproduct' worden. Hoe kijkt u tegen die ambitie aan?

“Misschien eerder een gezondheidsdienst, waar men ondersteund en gestimuleerd wordt. Waar men handvatten krijgt om kleine veranderingen aan te brengen in het bewegingspatroon die ook makkelijk vol te houden zijn. Ook op de momenten dat men niet naar de fitnesscentra kan.”

 

Als u fitnessondernemers zou mogen adviseren op het gebied van aanbieder van leefstijl, wat zou dan uw belangrijkste advies zijn?

“Handvatten aanreiken om kleine veranderingen aan te brengen in het dagelijkse bewegingspatroon, zodat men in kleine stapjes ook in de eigen omgeving - buiten het fitnesscentrum - aan de gezondheid werkt.”

 

 

share