Fitnessclub als sociale ontmoetingsplek voor senioren en dementerende ouderen

 

Voetbalclub Willem II heeft met groot succes het sociaal-maatschappelijke project Football Memories geïntroduceerd in Nederland. Football Memories, dat in het Verenigd Koninkrijk al jaren succesvol is in de strijd tegen eenzaamheid en (beginnende) dementie, heeft als doel om het geheugen te prikkelen. Deelnemers, in de leeftijd vanaf 65 jaar, nemen plaats aan tafels waarop onder meer foto’s, boeken, vaantjes, programmaboekjes liggen. Samen met vrijwilligers halen ze herinneringen op aan spelers, wedstrijden en sportieve hoogtepunten van Willem II.

 

Football Memories inspireerde mij om een concept uit te werken voor fitnesscentra. Eén keer per week of twee weken komen senioren en dementerende ouderen in een fitnessclub tijdens daluren samen voor een bijeenkomst waarbij ze herinneringen ophalen aan gebeurtenissen uit hun woonplaats en regio, aangevuld met bekend landelijk nieuws. De ervaring leert dat mensen die dementeren zich nog wel heel goed gebeurtenissen uit het verleden of de tekst van een liedje kunnen herinneren.

 

De bijeenkomst bestaat verder uit laagdrempelige beweegvormen en een gezonde maaltijd. Op deze manier kunnen we het tegengaan van eenzaamheid en het trainen van het geheugen koppelen aan een betere leefstijl. Als de gezonde maaltijd dan ook nog wordt bereid door kinderen - onder begeleiding - in de naschoolse opvang en de ingrediënten bijna over datum zijn en afkomstig zijn van supermarkten en restaurants, dan boeken we nog meer sociaal-maatschappelijke winst: educatie over gezonde voeding voor kinderen en het tegengaan van voedselverspilling.

 

Het fitnesscentrum kan zich met dit project profileren als een sociale ontmoetingsplek en nieuwe klanten aan zich binden. Een groeiende groep klanten die anders nooit de fitnessclub zou binnenlopen. En het biedt kansen voor een samenwerking met de zorg. Want voor zorginstellingen is dit een interessant concept als dagbesteding.

 

Maurice Ambaum

Hoofdredacteur Ezine NL Actief


Reageren? maurice@ambaum.nl

 

 

 

30

share