Jan Middelkamp:
‘De branche kan alleen groeien
met nieuwe concepten’

 

‘Willen we als branche verder groeien en zelfs kunnen verdubbelen, dan is dat alleen mogelijk met nieuwe programma’s, concepten en producten voor mensen die niet fit zijn en trainen niet heel leuk vinden. We richten ons nu vooral op mensen die al fit of redelijk fit zijn. We maken deze groep nog fitter. Dat is goed, maar daarmee gaan we geen grote nieuwe groepen aan onze sector binden. Het groeipotentieel bestaat uit mensen die doorgaans niet fit zijn en wel enige interesse hebben om te bewegen, maar niet om te trainen. Die groep bedienen we nu amper. Dat zijn vaak ook mensen die nu lid worden van een club, maar na enkele maanden weer afhaken. Omdat ons aanbod niet is afgestemd op hun wensen en behoeften. Er dienen nieuwe concepten te komen voor mensen die willen of vanwege een ziekte of aandoening moeten bewegen en die dat laagdrempelig willen doen. Dus niet trainen, maar bewegen. Ik zeg wel eens gekscherend: moet iemand die wil bewegen een hond aanschaffen of een abonnement bij een fitnessclub kopen? Met een hond ga je drie keer per dag wandelen. Dat heeft meer effect en geeft meer gezondheidswinst dan af en toe naar een fitnessclub gaan.

 

In het buitenland zie ik nieuwe concepten die zich met name richten op senioren. Die concepten hebben wij in ons land ook nodig. Fit20 vind ik ook een mooi voorbeeld. Fit20 richt zich op de 40+ plusser die in 20 minuten aan zijn fitheid kan werken, zelfs in de gewone werkkleding. Nederland in Beweging, het dagelijkse programma op tv. Het spreekt mij niet aan, maar er kijken wel iedere dag 250.000 mensen naar. Zij bewegen thuis, heel laagdrempelig. Maar ze bewegen wel, daar gaat het om.

 

Ook de ‘markt’ van mensen met een ziekte of aandoening is heel interessant. Een grote markt die we kunnen bereiken met specifieke beweegprogramma’s. Ja, ik weet het, dat zeggen we al tientallen jaren. En ja, het gaat heel langzaam. Maar we moeten daar in blijven investeren, want anders gaan partijen van buiten de branche die markt ‘overnemen’. Wij zijn de specialisten op het gebied van bewegen en leefstijl, maar we moeten die kennis en expertise wel kunnen omzetten naar aansprekende en leuke programma’s en producten op maat voor doelgroepen. Anders verliezen we die markt en zullen we nooit kunnen doorgroeien naar 6 miljoen fitnessconsumenten.’

 

Jan Middelkamp is Development Director bij HDD Group
en eigenaar en CEO van BlackBoxPublishers

16

share