Frank van den Wall Bake:
‘Koppel bekende Nederlanders
en grote bedrijven aan
gezondheid en fitness’

 

‘NL Actief heeft de tijd mee om meer mensen aan het product fitness en leefstijl te binden, omdat er maatschappelijk steeds meer belangstelling is voor een duurzaam gezonder leven. Mensen willen fitter en vitaler zijn en zijn op zoek naar professionals die hen daarin kunnen begeleiden en locaties waar ze daar invulling aan kunnen geven. Wil de fitnessbranche aan die ontwikkeling écht een versnelling kunnen geven, dan zullen er vooruitstrevende keuzes moeten worden gemaakt. Als ik dan naar mijn specialisme kijk, de sportmarketing, dan valt het me op dat er nog zo weinig bekende Nederlanders zijn gekoppeld aan fitnesscampagnes. Kies voor storytelling en laat zorgvuldig gecaste BN’ers die story vertellen. In de social media kun je daar een heel groot bereik en impact mee creëren. Ik geef NL Actief ook mee om aansprekende bedrijven daarin te betrekken. Iedere Raad van Bestuur van een grote onderneming is tegenwoordig gevoelig voor duurzaamheid en gezondheid. Om te beginnen voor hun eigen medewerkers, maar ook om maatschappelijk een signaal af te geven. Met een slimme campagne zouden die bedrijven beide belangen kunnen dienen. Ze investeren dan in hun eigen werknemers én in een soort collectieve oproep aan de Nederlanders om te kiezen voor een gezonde(re) leefstijl. Het ligt voor de hand om partijen uit de fitnessindustrie aan zo’n publiekscampagnes te verbinden, maar kijk ook naar grote ondernemingen buiten de branche. En let op dat de match klopt. Het collectief van Keurslagers besloot ooit om zich te verbinden aan de nationale turnselectie 12-15 jaar. Na een half jaar was die samenwerking voorbij, want het was een mismatch. Die frêle turnsters pasten qua beeldvorming niet bij de Keurslager. Tot slot geef ik de tip mee om te gaan praten met tv-producenten. Ik denk dat een behoorlijk deel van de mensen die NL Actief wil bereiken om fitter en gezonder te leven, fervente tv-kijkers zijn. Als je deze groep wilt bereiken, zul je dus iets moeten doen met consumentenprogramma’s. Ik zou me kunnen indenken dat NL Actief gaat praten met de scriptschrijvers van bijvoorbeeld de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden, om te verkennen of het mogelijk is dat een verhaallijn over een gezonde leefstijl zich in een fitnesscentrum gaat afspelen. Bijvoorbeeld dat een personage een op DNA gebaseerd gepersonaliseerd leefstijlprogramma gaat volgen. Het is helemaal niet vreemd om via deze weg ‘gekochte maatschappelijke of commerciële boodschappen’ onder de aandacht te brengen. Het is een effectieve manier om doelgroepen te bereiken. Ik denk veel effectiever dan dure advertenties in dagbladen of magazines. Ja, dit vraagt nogal wat van NL Actief. Maar er ligt ook een grote ambitie onder, begrijp ik: van 3 miljoen fitnessconsumenten nu naar 6 miljoen over pakweg 5 jaar. Dat gaat niet vanzelf, dat vraagt om visie, strategie en goede bestuurders. En ook daarin heeft NL Actief de tijd mee, want ik vertrouw voorzitter Karin van Bijsterveld zo’n spraakmakende keuzes en campagnes wel toe. Dat is bij haar in goede handen.’

 

Frank van den Wall Bake werkt al ruim 40 jaar als sportmarketeer. Hij bedacht en implementeerde het Holland Heineken House, de PTT Telecompetitie en de KPN Eredivisie, hij stond aan de wieg van onder andere het fenomeen ‘promodorp’ bij sportevenementen, de SPA Regatta (huidige Delta Lloyd Regatta), de billboarding van NOS Studio Sport, de uitgebreide rol van Amstel in het voetbal, de Rabobank sponsoring van wielrennen, Aegon en Ajax, ING en het Nederlands Elftal (voetbal), KPN en schaatsen, de Vrienden Loterij en de Eredivisie



12

share