The Future of Fitness: marketing!


Top 3 marketing voorspellingen

Deze voorspellingen gaan niet zo zeer over een technologie, maar over een algemene marketingontwikkeling. Dit is onze top 3 marketing voorspellingen:

 

1. De nieuwe AIDA formule

Iedereen die marketing heeft gestudeerd of er les in gehad heeft, kent de AIDA formule. Het vertelt hoe je een boodschap wilt indelen: Attention trekken, Desire opwekken, Interest creëren en Action activeren. Dankzij de nog steeds verder verslechterende aandachtsspanne van mensen (alles moet instant, nú, anders raak je mijn aandacht kwijt) is snelheid geboden!

 

De nieuwe AIDA formule is bijna hetzelfde, op één detail na! De nieuwe formule staat voor Attention trekken, Instant Desire opwekken en Action activeren. Je ziet, details maken het verschil, een wereld van verschil. Dus vergeet ‘uitgebreide informatie’ en verwelkom ‘we staan nú voor je klaar’)! Instant contact met je klant, dus niet pas een uur later een mail sturen of bellen voor een afspraak, nee meteen nu, binnen 2 minuten of sneller.

 

Zie mijn blog op LinkedIn over dit onderwerp.

 

2. Geïndividualiseerde ervaringen

Het mooie van internet is dat alles schaalbaar wordt. One-size-fits-all. Dat klopt, kijk maar naar alle marketinguitingen, ledenwerfcampagnes en websites in onze branche. De ketens doen elkaar na, de traditionele clubs doen elkaar na, de studio’s en boxen doen elkaar na. Net als 10 jaar geleden lijkt alles op elkaar, alleen de techniek is anders, waardoor resultaten nu echt meetbaar zijn. Daardoor is voorspelbaar wat het beste werkt, wat de meeste leden oplevert; inderdaad de campagnes zoals we die op het oog op elkaar lijkend neerzetten!

 

Maar internet maakt het juist ook mogelijk om veel meer te personaliseren, meer geïndividualiseerde ervaringen te creëren. Dat zit hem in het targeten, gericht schieten op speciale kenmerken in o.a. Facebook en Instagram. Dat zit hem in ruimte bieden zodat leads hun verhaal al online aan je kwijt kunnen. Dat zit hem in snelheid (zie punt 1) van reageren en dan speciaal vanuit een servicegerichte mindset.

 

Er zijn veel tools beschikbaar om dat te doen, zoals wij nu voor onze klanten doen en doorlopend uittesten: denk aan LeadConnect (virtual assistant verbindt club/studio en de lead binnen 2 minuten via telefoon), chatbots (zowel op je website als in o.a. Facebook Messenger), kwalificatie van leads via 1-, 2- of meer-traps formulieren (varianten op onze lidmaatschapstesten) en meer.

 

3. Adverteren in en automatiseren van messaging

Zoals Gary Vaynerchuk al zei: “Marketeers maken alles stuk”. Zodra er ergens ‘ogen’ van mensen zijn, verzinnen marketeers een manier om er te adverteren. Het is nu tijd voor de messaging tools zoals SMS (bezig aan een revival), LinkedIn (heb jij óók al advertenties in je inbox gezien?), Facebook Messenger (zoals met bots) en Whatsapp (Zuckerberg had het nog zó beloofd ‘geen advertenties in Whatsapp’).

 

Als je bovenstaande twee trends, de instant component van de nieuwe AIDA formule en de individuele ervaringen van mensen, combineert in messaging tools, dan zie je direct de toegevoegde waarde van chatbots. Bots maken communiceren gewoon makkelijker. En, omdat iedereen nu mobiel online is, zijn de openratio’s van messaging bot berichten en de reacties erop gigantisch, regelmatig zelfs 100%. Ofwel: als je een mail stuurt, mag je hopen dat 15% van de mensen je bericht ziet. Als je een Facebook of Instagram post doet, mag je hopen dat 4% van je volgers je bericht ziet. Als je een Messengerbot aanzet, opent bijna iedereen!

 

Meer over de plannen van Facebook, zie deze blog van 3 jaar geleden over de (toen) komende 10 jaar.

 

Datagedreven persoonlijk contact

De toekomst van marketing is datagedreven, gaat veel meer over techniek dan creativiteit, gaat over gemak en automatiseren. Maar let op: het is slechts ter ondersteuning van je persoonlijke communicatie met je (toekomstige) leden.

Dus in die zin verandert er niets: persoonlijk contact maakt uiteindelijk het verschil. Maar met al deze technieken heb je wel met heel veel meer mensen dat persoonlijke contact.

 

Aernout Leezenberg

Oprichter Hidden Profits Marketing

www.hiddenprofitsmarketing.com

 

 

share