De zeven meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen
van een functionele trainingszone


Wat zijn nu de fouten die clubs maken op weg naar de derde generatie? Wat zijn de fouten die exploitanten en managers moeten aanpakken om die stap vooruit te maken? In dit artikel bespreken we Fout 5, 6 en 7 van de zeven veelgemaakte fouten die we steeds weer terug zien komen wanneer we met fitnessclubs praten over hoe ze het maximale uit hun club kunnen halen. Fout 1 t/m 4 zijn in de vorige E-zines van NL Actief uitgebreid besproken. We hopen dat de fouten die we hebben gevonden en de inzichten en tips die we bieden om ze op te lossen een praktisch nut voor je hebben.

 

• Fout 1: geen duidelijke visie voor de club

• Fout 2: Materiaal wat niet is afgestemd op de specifieke behoeften van je leden

• Fout 3: Een standaard design

• Fout 4: Onvoldoende trainingsvaardigheden in het team

• Fout 5: Programma’s die leden niet prikkelen

• Fout 6: Geen ‘buzz’ creëren

• Fout 7: Altijd hetzelfde doen, maand in maand uit

 

FOUT 5: PROGRAMMA’S DIE JE LEDEN NIET PRIKKELEN

Een workout programma dat mensen niet triggert om resultaten te behalen, zal waarschijnlijk geen positieve impact hebben op je retentiecijfer. Als je in staat bent een programma aan te bieden dat échte resultaten biedt, zullen leden de kans krijgen elkaar (beter) te leren kennen, samen vooruitgang te boeken en uiteindelijk langer aan de club verbonden blijven.

Als je je doelgroep kent, je weet welke materialen ze willen en je kundige trainers en instructeurs hebt, kun je geweldige workouts aan gaan bieden om je club een boost te geven.

Deze programma’s moeten de aandacht trekken en duidelijke voordelen voor leden bieden. Zorg ervoor dat de programma’s verschillen in duur en intensiteit om mensen te helpen vooruitgang te boeken en zichzelf te pushen. Resultaatgerichte programma’s helpen leden een idee te geven van wat ze uit de lessen kunnen halen. Zo kunnen ze betere beslissingen nemen over de sessies die bij ze passen.

‘Programming’ is een cruciaal onderdeel in het creëren van een totale fitnesservaring. Snel, vernieuwend, metabolisch, effectief: dit zijn de kenmerken waarop je je moet richten bij het samenstellen van je aanbod.

Veel leden zijn positief over groepslessen en trainen in kleine groepjes. Dit wordt bevestigd door onderzoek van retentie expert dr Paul Bedford, die aantoonde dat als leden al vroeg worden betrokken bij groepslessen, de retentie meetbaar verbetert.

Op een simpel niveau zijn mensen sociale dieren en we houden ervan om dingen in groepen te doen. Groepslessen zorgen voor een echt community gevoel. Groepsprogramma’s zijn een betaalbare manier om toegang te krijgen tot professionele coaching. Het is bovendien ideaal voor een ‘pay-to-train’ business model, waarbij workouts beschikbaar zijn voor zowel leden als niet-leden.

Goede programmering heeft als bijkomend voordeel voor clubs dat het de basis legt voor retentie op de lange termijn. Als iemand een kettlebell programma van 10 weken heeft doorlopen, heeft deze persoon vaardigheden geleerd die hem of haar een leven lang bij zullen blijven. Dit verhoogt de kans dat deze persoon terug blijft komen vanwege de toegang tot kettlebells die de club biedt, zelfs wanneer ze niet langer kettlebell lessen volgen.

Het is belangrijk om meer te weten te komen over functionele training zodat je je concurrentie voor kunt blijven. Resultaten bieden en de mogelijkheid bieden dat deelnemers zich verder kunnen ontwikkelen vormen een cruciaal onderdeel om leden betrokken te houden bij een trainingsprogramma.

 

FOUT 6: GEEN BUZZ CREËREN

Als je club een heerlijke plek is om te vertoeven, laat je het dan weten aan de wereld? Veel clubs maken te weinig gebruik van de marketing tools die ze tot hun beschikking hebben. E-mail, app, social media, afbeeldingen, video’s, posters, brochures, evenementen… de marketing toolkit is er om gebruikt te worden, het liefst in combinatie met een duidelijke strategie en een plan om het allemaal samen te brengen.

Zodra de materialen, trainingsruimtes, trainers en de programmering allemaal in orde zijn, ben je klaar om het van de daken te schreeuwen. Zorg ervoor dat leden op de hoogte zijn van wat er gebeurt om de mond-tot-mondreclame te vergroten (zowel online als offline) en zo niet-leden te bereiken. Laat leden weten wat functionele training is en hoe zij er hun voordeel uit kunnen halen, indien je het als een nieuw trainingsconcept introduceert. Communiceer in het kort de programma’s die je aanbiedt en wees super duidelijk over hoe de sessies werken, zodat leden kunnen beslissen of het geschikt voor ze is.

Er zijn veel voorbeelden van een uitstekende marketing van clubs waar je van kunt leren. Volg er een paar op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, YouTube en Instagram. Let op de pr die ze genereren en meld je ook aan voor hun nieuwsbrieven.

 

FOUT 7: ALTIJD HETZELFDE DOEN, MAAND IN MAAND UIT

Zelfs als de ervaring die je vandaag biedt uitzonderlijk goed is, kan het voor leden die het programma al een tijdje doen, snel vervelen. Het is belangrijk om het aanbod en de resultaten van je club regelmatig te evalueren om relevant en aantrekkelijk te blijven. Verveling is een van de belangrijkste redenen waarom mensen hun lidmaatschap opzeggen. Stilstaan is dus geen optie - en de extra druk is dat ook jouw concurrentie de volgende stap al aan het plannen is. Je kunt overwegen om een budget te maken voor de toekomstige ontwikkeling van je club en de programmering. Dit kunnen nieuwe materialen zijn, de toevoeging van een functioneel trainingsframe of opleiding van trainers/instructors. Dit geeft je de mogelijkheid om te blijven groeien en up-to-date te blijven, wat ervoor zorgt dat leden niet verveeld raken en altijd vol enthousiasme wachten op wat voor nieuwe dingen in je club komt.

 

Wil je hulp bij het ontwikkelen van een functionele trainingszone in je club? Neem dan contact op met FunXtion via telefoonnummer +31 (0)416 33 43 15 of stuur een e-mail aan info@hddgroup.com.

 

 

share