Is expertiseontwikkeling de oplossing voor premium clubs? (vervolg)



Wellicht goed om de klant en zijn/haar behoeften hierin centraal te stellen. Je hebt natuurlijk al een groep klanten waarvan je weet waarom ze bij je sporten. Of als je dat nog niet goed in kaart hebt, doe eens een klein doelstellingsonderzoek, zodat je hier meer zicht in krijgt. De primaire doelstellingen zijn fitter worden, afvallen, spieren trainen, minder rugklachten en gezonder leven. Maar steeds vaker krijgen we mensen met reuma, diabetes, astma en mensen die uit de revalidatie komen van hart- en vaatziekte. Heb je deze mensen al als lid, dan heb je waarschijnlijk al veel 60- plussers sporten. In dat geval is het natuurlijk ook cruciaal om de expertise van het fitnessteam hierin mee te laten ontwikkelen. Heb je met name jongeren en jong volwassenen als lid, dan is het aan te bevelen om de expertise met name op die vijf primaire doelstellingen te richten.

Volgens de CBS bevolkingsprognose zal het aantal 65-plussers flink toenemen in de komende jaren: van 2.7 miljoen in 2012 naar 4.7 miljoen in 2040. Dit is dus ook een sterk groeiende doelgroep voor fitness en hier is expertise voor nodig. De sportcentra die zich op de volwassenen en senior doelgroepen richten, doen er dus goed aan om aandacht te geven aan de expertiseontwikkeling van waar deze doelgroepen behoefte aan hebben. Groot voordeel van deze doelgroepen: het zijn vaak de meest trouwe leden en ze betalen graag voor goede kwaliteit.

 

John van Heel

EFAA/Nieuwe Gezondheid

 

 

share