The Future of Fitness - Harry van Dorenmalen
(voorzitter Topteam Sport en Sportinnovator)

‘Technologie is een krachtig middel,
maar geen doel’

 

Ik focus in mijn presentaties graag op de ‘now’, ‘wow’ en ‘how’. Daar bedoel ik mee: wat speelt er nu en waar staan we (now), waar worden we blij van en kunnen we anders dan voorheen gebruiken (wow) en wat hebben we nodig om dat te bereiken (how)? Als ik de ‘now’, ‘wow’ en ‘how’ projecteer op de fitnessbranche, dan constateer ik dat er veel wordt gesproken over technologie. Teveel, naar mijn mening. Technologie is een zeer krachtig en redelijk jong middel, maar geen doel. Het gaat om de leefstijl van de mensen. Mensen die je holistisch moet benaderen. Het gaat erom dat technologie functioneel wordt gemaakt om de doelstellingen van fitnessconsumenten te bereiken. Dat is een opdracht voor de fitnessbranche als collectief. Ga niet zelf het wiel uitvinden, maar werk samen. De fitnesssector staat voor een mega maatschappelijke opdracht: help mensen om fitter, gezonder en vitaler te worden door hun leefstijl duurzaam te verbeteren. De zorgkosten in ons land dreigen onbetaalbaar te worden, dus we moeten met z’n allen investeren in een gezonder leven. Daarvoor is ook regie nodig. Ik heb nu het idee dat veel spelers in de fitnessbranche naast elkaar werken in plaats van samenwerken om invulling te geven aan die maatschappelijke opdracht. Als ik bij tien bedrijven op bezoek ga hoe ik mijn leefstijl zou moeten verbeteren, krijg ik twintig verschillende antwoorden. De fitnessbranche produceert iedere dag heel veel data. Worden al die gegevens functioneel gebruikt of hebben heel veel partijen ieder een plukje data? Met andere woorden: wordt het niet tijd dat data worden gebundeld binnen één platform om er meer rendement uit te halen? In de zorgsector zie ik hetzelfde: ziekenhuizen, huisartsen, patiënten, enz hebben ieder aparte data. Maar ze zijn niet connected. De suggestie dat Google fitnessclubs gaat openen waar je betaalt met je data, vind ik een reëel perspectief. Google creëert platforms waar data worden gegeneerd en verzameld, en maakt daar een businesscase van. Waarom zou de fitnessbranche niet hetzelfde doen? Dat levert gezondheidswinst voor de consumenten op én winst voor de partijen die participeren. Maar nogmaals: dat vraagt wél om regie.

Bovenstaande tekst is een fragment uit het interview met Harry van Dorenmalen (voorzitter Topteam Sport en Sportinnovator) uit het boek ‘The Future of Fitness’, dat begin 2020 uitkomt. Het boek is een uitgave van NL Actief. Eerder kwam in deze reeks het boek ‘Liftgesprekken - vragen aan de minister van VWS’ uit.

Sportinnovator is hét programma voor innovatie en onderzoek van het Ministerie van VWS met als doel het rendement van innovatie in de sport te vergroten en tevens bij te dragen aan een vitalere samenleving. In een landelijk netwerk van 15 Sportinnovator-centra werken overheid, wetenschappers, sportprofessionals en ondernemers samen aan baanbrekende innovaties die prestaties in de top- en breedtesport bevorderen en daarnaast mensen aanzetten tot een actievere levensstijl. Het programma Sportinnovator staat onder leiding van het Topteam Sport en wordt ondersteund door ZonMw en het Ministerie van VWS.

23

share