The Future of Fitness - Ed Kruythof
(Trade Marketing Manager Technogym)

‘1Rebel krachtig voorbeeld van nieuwe belevingswereld’

 

Consumentengedrag is niet de menukaart op de balie van een fitnessclub. Je kunt als ondernemer niet meer je aanbod op traditionele wijze in de markt zetten en wachten totdat de klant komt. Consumenten verwachten beleving, experience en flexibiliteit. Geen vast abonnement meer, maar betalen voor de diensten die je afneemt. Ik vind 1Rebel een krachtig voorbeeld van die nieuwe belevingswereld. 1Rebel biedt op meerdere locaties indoor cycling lessen aan, maar op een andere wijze dan de meeste fitnesscentra in ons land doen. 1Rebel creëert beleving rondom de lessen, de trainers worden geprofileerd als rocksterren, ze verbinden indoor cycling met andere domeinen zoals kleding of een kapper, ze bieden entertainment. Het gaat met andere woorden om een totale beleving en niet om een indoor cycling les van een uur. Bij 1Rebel koop je als consument online een plekje in de lessen, op welke locatie je wilt. Je betaalt geen vast abonnement, maar alleen voor de lessen die je volgt. Waarbij er ook prijsdifferentiatie is: in de daluren zijn de lessen goedkoper en hoe meer lessen je koopt, des te goedkoper iedere les wordt. Ik daag fitnessondernemers uit om zo naar hun eigen product kijken. Differentieer ik in prijs? Hoe profileer ik mijn trainers? Zijn ze een ‘merk’? Zet ik ze neer als dé ‘sterren’ waarvoor mensen kiezen? Kunnen consumenten ook online een les kopen of zijn ze verplicht een abonnement af te sluiten? Kunnen ze alleen bij mij sporten, of werk ik samen met andere aanbieders? Ik begrijp dat ondernemers graag op basis van abonnementen werken, maar dat komt steeds verder af te staan van de wijze waarop mensen sport en bewegen willen consumeren. Ze willen bij meerdere aanbieders tegelijkertijd sporten, lid zijn van een reguliere sportvereniging én sporten bij een personal coach of fitnessclub. En ze willen vooral keuzevrijheid om te kunnen switchen tussen vorm en locatie van sporten. Heb je nu zin in een indoor cycling les, dan koop je een les. Morgen zin in yoga bij een andere aanbieder? Dan ga je daar naar toe. Uiteindelijk zal de game changer in onze branche worden: wie wordt de ‘nieuwe eigenaar’ van de klant?

Bovenstaande tekst is een fragment uit het interview met Ed Kruythof (Trade Marketing Manager Technogym) uit het boek ‘The Future of Fitness’, dat begin 2020 uitkomt. Het boek is een uitgave van NL Actief. Eerder kwam in deze reeks het boek ‘Liftgesprekken - vragen aan de minister van VWS’ uit.

16

share