The Future of Fitness - Bert van Oostveen
(directeur Kenniscentrum Sport)

‘Technologie en data beter
koppelen aan customer journey’

 

De miljoenen fitnessconsumenten in ons land produceren iedere dag enorm veel data. De vraag is: wat doen ze ermee? Het is leuk dat je een wearable draagt die inzicht geeft in hoe je hebt gesport, wat je hartslag was, hoe lang je hebt geslapen, hoeveel calorieën je hebt verbrand, enz. Maar leiden die data ook tot aanpassing van een leefstijlprogramma, tot een meer gerichte trainingsaanpak die beter aansluit bij wat de fitnessconsument daadwerkelijk wil bereiken? Ik vind dat daarin nog heel veel winst is te behalen voor de fitnessbranche. Technologie en data kunnen én moeten nog beter worden gekoppeld aan de customer journey. Klantbeleving moet verder gaan dan beleving tijdens de training. Klantbeleving is vooral mensen helpen om hun doelen te bereiken. Heel veel mensen willen afvallen, maar tegelijkertijd worden de inwoners van Nederland gemiddeld nog steeds zwaarder. Dan slagen we er blijkbaar niet in om mensen duurzaam een gezondere leefstijl aan te meten. Techniek maak steeds meer mogelijk, maar we zetten techniek nog onvoldoende functioneel in om leefstijldoelen te behalen. Ik zie het fitnesscentrum van de toekomst vooral als een soort ‘hybride hulpmiddel’ tussen technologie en een coach van vlees en bloed. We kunnen met techniek heel veel inzichtelijk maken. Het is de taak aan de fitnessprofessional om die data om te zetten naar gepersonaliseerde inspiratie en motivatie voor de consument.

Bovenstaande tekst is een fragment uit het interview met Bert van Oostveen (directeur Kenniscentrum Sport) uit het boek ‘The Future of Fitness’, dat begin 2020 uitkomt. Het boek is een uitgave van NL Actief. Eerder kwam in deze reeks het boek ‘Liftgesprekken - vragen aan de minister van VWS’ uit.

14

share