The Future of Fitness - Harry Damen (Life Fitness Marketing
Manager Benelux & Distributor Business EMEA)

‘Freemium verdienmodel voor fitnessondernemers’

 

Freemium is een samenvoeging van de termen ‘free’ en ‘premium’. Het freemium verdienmodel houdt in dat het product of de dienstverlening in beginsel gratis wordt aangeboden, maar dat de consument uiteindelijk wel moet betalen voor de uitgebreide of geüpdate versie. Online zien we dat al jaren. Je betaalt bijvoorbeeld niets voor de eerste minuut van een filmpje of een game, maar wil je verder dan moet je betalen. Dus in feite is het gratis voor iedereen. Maar het product wordt zo interessant gemaakt, dat je meer wil. En dan is het niet meer gratis. Ik verwacht dat het freemium model een groter verdienmodel in de fitnesssector gaat worden. Of het nu gaat om fitnessapparatuur, de dienstverlening van personal trainers of een app die je toegang geeft tot een netwerk: er komen flexibele instap- en betalingsmogelijkheden. Dat betekent dat aanbieders extra waarde moeten toevoegen aan hun product of dienst. En nee, het gaat zeker niet alleen meer om producten en diensten die worden aangeboden in een fitnessclub. De grootste groeimarkt voor de sector ligt juist buiten de vier muren: thuis, in de openbare ruimte. Daar willen steeds meer mensen sporten en werk maken van hun leefstijl. Daar liggen ook de grootste kansen om van freemium een verdienmodel te maken. Stel je hebt thuis een fitnesstoestel met allerlei mogelijkheden qua training en begeleiding. Het basisaanbod is gratis, maar daar ben je snel op uitgekeken. Je wilt uitdagendere trainingen, met anderen via een online netwerk sporten, persoonlijke online coaching tijdens jouw work-out of een keer trainen onder begeleiding van een bekende sporter. Dat is allemaal on demand mogelijk, maar wel tegen betaling. Daardoor gaan prijsoptimalisatiemodellen ook een belangrijkere rol spelen. Ik sluit niet uit dat de prijs van het product of de dienstverlening die je afneemt, in de toekomst mede bepaald gaat worden op basis van het type aanvrager, het type product, de bestelgrootte, de leversnelheid, wat de klant het waard vindt, het aantal aanvragen.

Bovenstaande tekst is een fragment uit het interview met Harry Damen (Life Fitness Marketing Manager Benelux & Distributor Business EMEA) uit het boek ‘The Future of Fitness’, dat begin 2020 uitkomt. Het boek is een uitgave van NL Actief. Eerder kwam in deze reeks het boek ‘Liftgesprekken - vragen aan de minister van VWS’ uit.

6

share