Persoonlijke data als betaalmiddel

 

Begin volgend jaar brengt NL Actief - na Liftgesprekken in 2018 - het tweede boek uit, genaamd The Future of Fitness. Futurologen, zoals we ze noemen, nemen ons mee in hun verwachtingen, wensen en ideeën hoe onze branche zich gaat ontwikkelen de komende jaren. We hebben ze bewust vrijgelaten in hun denken. De glazen bol kende geen kaders. Het levert een intrigerende bloemlezing van bespiegelingen op. In dit Ezine publiceren we enkele fragmenten uit de verhalen. We hebben bewust ook mensen van uit onze branche gevraagd en uit het buitenland.

 

Eén van de verhalen die mij fascineert, is de verwachting dat we in de  toekomst in plaats van geld met onze data gaan betalen. Het wordt de Google Leefstijlclub genoemd. Stel Google opent fitnesscentra waar je écht gratis kunt sporten, maar waar je betaalt met de persoonlijke data die je genereert tijdens het sporten en de overige uren van de dag. Google kan die data vermarkten, zodat uiteindelijk bijvoorbeeld grote gezondheidsbedrijven, verzekeringsmaatschappijen en overheden die deze data kopen in feite het sporten van consumenten betalen.

 

Interessant? Zeer zeker. Gaat daarmee onze sector volledig op de schop? Nee, verwacht ik niet. Want de menselijke factor zal niet verdwijnen. Ook in deze Google Leefstijlclubs zullen fitnessprofessionals - dus mensen van vlees en bloed - de consumenten blijven inspireren, motiveren en overtuigen. Die rol zal niet worden overgenomen door robots of technologie. We zullen wel scherp moeten kijken naar de vaardigheden en competenties die fitnessprofessionals in de (nabije) toekomst nodig hebben. Ook dat maakt het boek The Future of Fitness boeiend: de zoektocht naar een hybride vorm van technologie en échte mensen in onze branche.

Ronald Wouters
Algemeen directeur NL Actief

4

share