Duurzaamheid in fitnessmarketing betekent
doorlopend innoveren


Nog heel veel ruimte voor meer onderscheidende keuzes

Om in dat almaar wisselende veld een duidelijke profilering te hebben, moet je als ondernemer keuzes maken. Dat was altijd al belangrijk, maar wordt anno nu steeds belangrijker. De grote uitdaging in de Nederlandse fitnessbranche is dat los van de prijsvechters en de boutique clubs, er nog steeds heel veel ruimte is om als ondernemer een beter onderscheidende positioneringskeuze te maken. Meestal is het iets met ‘persoonlijke aandacht, schema’s op maat, de nieuwste apparatuur van merk X, een schone club’ enzovoort.

 

Daar is dus helaas niets onderscheidends aan.

 

Hoe is dat bij jouw eigen club? Bel voor een test maar eens anoniem naar je eigen club en naar de top 3 grootste concurrenten (niet zijnde prijsvechter en boutique). Vraag waarom je juist bij die club lid zou moeten worden. Iedereen geeft hetzelfde antwoord, zie hierboven.  Mede omdat het sportaanbod in de kern bij veel clubs hetzelfde is.

 

Duurzaam ondernemen vanuit marketingoogpunt: constant innoveren

Innoveren in marketing is voor ons de kern van doorlopend zinvolle meerwaarde leveren. In het verleden hebben we al de Gratis Proefweek geïntroduceerd (let op: dat is echt iets heel anders dan een gratis weekpas). Daarna hebben we onder andere geïnnoveerd met de LidmaatschapsTest, met de 2e/kwalificatie filterlagen, met LeadConnect dat je binnen 2 minuten telefonisch met de lead verbindt, met de Engagement-gerichte Afspraken Planner. En via met name social media zijn we als eerste met wervende challenges, Fat Burn Projects, Transformaties, Back-In-Shape campagnes en dergelijke gekomen.

 

Het Innovatie Team is doorlopend aan het testen, meten en innoveren

Uitgangspunt is de positionering van de club. Zo heeft bijvoorbeeld de keten My Life ‘Familie’ als profilering en het snelgroeiende Happy Bodies ‘Volwassenen met een druk bestaan’. Onze 5 FTE innovatieteamleden doen niets anders dan testen en optimaliseren van onder andere nieuwe bronnen, nieuwe strategieën (direct en indirecte conversie), nieuwe technieken (online verkopen), nieuwe tools (veel van onze klanten hebben al Messenger en andere online bots!), nieuwe typen campagne (o.a. wel/niet noemen van prijzen). Daaruit volgt onder andere:

 

Welke 2 ‘hidden’ factoren bepalen de social media advertentiecampagnes?

Met de eventuele positionering als uitgangspunt zijn er 2 factoren die bepalen welke campagnes wij draaien (zolang ze winstgevend zijn voor onze klanten):

De Artificial Intelligence binnen Facebook zelf analyseert welk type kopregels, tekst, foto’s/video’s het beste werken. Alles op basis van: het daadwerkelijke, meetbare klikgedrag van de consument op onze campagnes. En dat is gebaseerd op hoe het menselijk brein op prikkels reageert.

 

Eén campagne, vele nuance varianten

Ik krijg wel eens de vraag waarom al onze marketing zo vaak hetzelfde lijkt. Geloof me, dat lijkt maar zo, het is NIET zo! Oppervlakkig gezien doen we inderdaad een oproep aan een x aantal mannen of vrouwen in een bepaalde leeftijdsgroep. Omdat we zien dat de consument daar het beste op reageert. Zo zit nou eenmaal het menselijk brein in elkaar, met de Hypothalamus en het Limbisch Systeem als belangrijkste bepalers voorop.

 

Als voorbeeld een Back In Shape Challenge

Een dergelijke campagne krijgt bij ons een thema mee dat altijd verschilt. Back In Shape gezien vanuit ‘afslanken’ is iets heel anders en raakt hele andere mensen dan vanuit ‘yoga’. En weer heel anders vanuit ‘gezondheid’ vergeleken met ‘fit zijn’. Het lijkt dus uiterlijk en oppervlakkig hetzelfde, maar wij zien dat compleet verschillende typen mensen reageren.

 

Deze kennis en veel meer is te vinden op ons eigen FitnessMarketing KennisPlatform.
Dit is gratis toegankelijk voor lezers van het Ezine van NL Actief!

 

 

 

share