De zeven meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen
van een functionele trainingszone



DE ‘DERDE GENERATIE’ FITNESSCLUB IS HIER.

De fitness wereld is de afgelopen decennia enorm veranderd, beginnend met de bodybuilding boom van de late jaren 70. Veertig jaar geleden draaiden de eerste generatie fitnessclubs helemaal om bodybuilding of vechtsport training. Weinig mensen bezochten de fitnessclub, omdat de meeste mensen dit zagen als een plek voor bodybuilders, boksers en misschien topsporters. De tweede generatie werd meer mainstream door de groeiende gezondheids- en fitnesstrends en meer mensen namen een actieve rol in het verbeteren van hun eigen gezondheid.

We gaan momenteel de derde generatie in, waarin fitnessclubs op zoek zijn naar manieren om in te spelen op de behoefte aan een betere ervaring en zichtbare, blijvende resultaten.

 

FOUT 3 EN FOUT 4

Wat zijn nu de fouten die clubs maken op weg naar de derde generatie? Wat zijn de fouten die exploitanten en managers moeten aanpakken om die stap vooruit te maken? In dit artikel bespreken we punt 3 en 4 van de zeven veelgemaakte fouten die we steeds weer terug zien komen wanneer we met fitnessclubs praten over hoe ze het maximale uit hun club kunnen halen. Fout 1 en Fout 2 zijn in de vorige editie van NL Actief uitgebreid besproken. De overige fouten worden in een latere editie van NL Actief besproken. We hopen dat de fouten die we hebben gevonden en de inzichten en tips die we bieden om ze op te lossen een praktisch nut voor je hebben.

• Fout 1: geen duidelijke visie voor de club

• Fout 2: Materiaal wat niet is afgestemd op de specifieke behoeften van je leden

• Fout 3: Een standaard design

• Fout 4: Onvoldoende trainingsvaardigheden in het team

• Fout 5: Programma’s die leden niet prikkelen

• Fout 6: Geen ‘buzz’ creëren

• Fout 7: Altijd hetzelfde doen, maand na maand

 

FOUT 3: EEN STANDAARD DESIGN

Zorgen de ruimtes in je club ervoor dat je deelnemers zich goed voelen en zich in het zweet willen werken? Een club met een mindere omgeving op het gebied van kleuren, belichting en muziek zal zich moeilijk kunnen onderscheiden van de concurrentie en zal waarschijnlijk geen plek zijn waar mensen graag naar toe komen en hun tijd willen doorbrengen.

Denk aan winkels die je hebt bezocht; alles is zorgvuldig gekozen om de best mogelijke klantervaring te bieden. Dit wordt niet alleen gedaan om de klant tijdens het bezoek iets te laten kopen, maar ook om ervoor te zorgen dat ze terug blijven komen.

 

Zodra je weet wat voor soort trainingsomgeving bij je doelgroep past, kun je dit plannen door je club in 360 graden te zien, van de vloer tot het plafond en met alle materialen op hun plek. Het gaat erom dat je naar je visie kijkt over wat je je leden gaat bieden, en om het creëren van een geschikte omgeving die ervoor zorgt dat je je onderscheidt van de concurrenten.

 

Vervolgens moet je aandacht besteden aan de indeling van je club, met name de workout zones. Als je je nieuwe materialen hebt besteld en ontvangen, moet je weten waar leden deze zullen gebruiken. Hoe zal de fysieke ruimte waarin ze sporten hun plezier, motivatie en resultaten beïnvloeden? Denk goed na over de het ontwerp en het design van de club.

Vanuit een functioneel perspectief moeten de verschillende ruimtes van een fitnessclub bijdragen aan het veilig en effectief gebruik van de materialen door de leden. Dit begint bij voldoende opslagrekken, zodat de materialen netjes kunnen worden opgeslagen en gemakkelijk te pakken zijn als ze niet worden gebruikt. Denk daarnaast aan de juiste vloer voor iedere ruimte, van iets stevigs voor in het krachthonk tot een speciale ondergrond voor sprintbanen.

 

Andere zaken die niet vergeten moeten worden zijn onder andere belichting, verwarming, ventilatie en airconditioning. Deze zijn mogelijk aan vervanging toe, afhankelijk van de huidige situatie en je visie voor de club: een kille, algemene ruimte met eenvoudige belichting en beperkte verwarming of airconditioning is misschien geschikt voor sommige mensen, maar anderen verwachten meer comfort als ze de fitnessclub bezoeken.

Esthetisch gezien zou de ruimte moeten bijdragen aan het verhogen van de experience. Jouw keuze op het gebied van kleur, de beeldmaterialen en motiverende slogans zullen hierin doorslaggevend zijn.

 

VAN IDEEËN NAAR REALITEIT

Je ideeën voor ontwerp, opslag, zones en kleuren kunnen op papier worden uitgetekend of met een eenvoudige ontwerp tool worden geschetst om een beeld te krijgen van hoe het er allemaal uit zou kunnen zien. Denk ook aan de mensen die in de fitnessclub komen en de manier waarop ze zich door je club bewegen. HDD GROUP is gespecialiseerd in club design en kan je ideeën transformeren in een realistisch beeld van hoe het eruit gaat zien, inclusief een 3D beeld voor de best mogelijke visualisatie.

 

Het eindresultaat van al deze inspanningen is een omgeving waar mensen naartoe willen komen en tijd in willen doorbrengen. Dit is gunstig voor leden, aangezien ze betere resultaten behalen en natuurlijk ook voor je bedrijf. Een goed uitgeruste club die er ook nog eens aantrekkelijk uitziet plaatst je in een goede positie om niet langer alleen op prijs te hoeven concurreren.

 

FOUT 4: ONVOLDOENDE TRAININGSVAARDIGHEDEN IN HET TEAM

Als je geen trainers of instructeurs hebt die leden kunnen ondersteunen en ze kunnen helpen hun fitnessdoelen te bereiken, dan is je club niets meer dan een verhuurbedrijf van fitnessmaterialen. Dat is simpelweg het enige wat je doet, het verhuren van je materialen aan mensen die binnenkomen, de spullen gebruiken en weer naar huis gaan.

Dat is de meest algemene relatie die een bedrijf met klanten kan hebben. Hoe kan dat een succesvol relatiemodel zijn voor een bedrijfstak die afhankelijk is van klantbehoud?

 

Het is duidelijk dat je trainers en instructeurs de mensen zijn die de grootste impact op de ervaring en resultaten van leden hebben of ze nu in dienst zijn of freelance. IHRSA heeft dit onderzocht en toonde aan dat 84% van de leden die zeer tevreden waren over hun club, zei dat de medewerkers van de club de belangrijkste reden was om te blijven.

Functionele materialen en losse gewichten hebben geen aan- en uitknop en werken ook niet in slechts één bewegingsrichting, zoals fitness apparaten. Medewerkers van de club, trainers en instructeurs moeten weten hoe functionele materialen het beste kunnen worden gebruikt. Clubs kunnen op dit gebied de mist ingaan als ze materialen introduceren die veel potentie hebben om leden een effectieve en plezierige workout te bieden, maar trainers niet genoeg kennis hebben om op de meest veilige en beste manier het optimale uit deze materialen te halen.

 

WAT ZOUDEN JOUW LEDEN WAARSCHIJNLIJK ZEGGEN?

“Ik ga naar de fitnessclub, gebruik de materialen en ga naar huis. De medewerkers helpen me bijna nooit om de materialen op een veiligere of betere manier te gebruiken, dus ik kan er nu niet beter mee omgaan dan toen ik begon. Er zijn lessen die wel leuk zijn, maar dit zijn iedere week dezelfde lessen.”

OF: “Ik ga naar de fitnessclub en word vaak benaderd door trainers die vragen hoe het gaat en me nuttig advies geven. Ik weet nu veel meer over de materialen dan toen ik begon. Er zijn ook leuke lessen om te volgen die ook een echte uitdaging bieden. De lessen veranderen vaak, zodat het nooit saai wordt.”

 

Je personal trainers en instructors moeten ieder product perfect beheersen. Ze moeten bovendien bekwaam genoeg zijn om leden te helpen de materialen veilig en op de juiste manier te gebruiken.

Maar het training team moet veel meer doen dan het aanleren van de juiste techniek. Ze moeten uitstekende een-op-een en groepstrainingssessies kunnen geven en inspelen op de verschillende behoeften van individuen. Daarnaast moeten ze vol energie en enthousiasme werken en dit overdragen aan de leden. Het uiteindelijke doel is om leden de kracht te geven om resultaten te bereiken die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden.

 

De volgende editie van NL Actief behandelen we fout 5, 6 en 7 van de meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen van een functionele trainingszone.

 

 

 

 

 

share