Retentie(marketing) anno nu

 

U bent bijna aan het einde van dit Ezine over data, wat doen en kunnen we ermee in de fitnessbranche. Ik wil graag alvast het bruggetje maken naar het volgende Ezine, dat begin juni uitkomt. Daarin staat retentie(marketing) centraal. Of beter gezegd: retentie anno nu. Ook dat gaat om data. Gekoppeld aan de veranderende fitnessconsument.

 

Volgens een gangbare definitie is retentiemarketing een marketingaanpak die is gericht op het in stand houden van een langdurige relatie met afnemers door het stimuleren van herhaald koopgedrag en/of het bevorderen van het gebruik van de producten van de organisatie. Wat mij in die definitie intrigeert, is het woordje ‘langdurig’. Past het nog wel bij de moderne fitnessconsument om een langdurige relatie aan te gaan? Met een fitnesscentrum, met een personal coach, met plek waar hij of zij aan fitheid kan werken? Of moeten we retentiemarketing in het licht van de veranderende, egocentrische fitnessconsument ook anders gaan bekijken? Zo ja, hoe meten we retentie dan? Voldoen de traditionele rekenformules nog? Zo niet, welke nieuwe formules moeten we gaan hanteren? En moet retentie nog wel vanuit de fitnessclub worden bekeken, of juist vanuit de fitnessconsument die zich steeds minder en minder lang wenst te binden? Kortom: hoe bouw je anno nu een relatie op met een fitnessconsument die vooral zichzelf centraal stelt en minder trouw is aan een aanbieder?

 

Boeiende vragen die we niet alleen voorleggen aan specialisten op het snijvlak van fitness en (retentie)marketing. Antwoorden gaan we ook zoeken in andere branches waar de consument centraal staat.

 

Maurice Ambaum

Hoofdredacteur Ezine NL Actief


Reageren? maurice@ambaum.nl

 

 

 

31

share