De zeven meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen
van een functionele trainingszone


Vroege commerciële fitnessclubs maakten gebruik van een ‘big box’ stijl, vol apparaten en materialen die leden voornamelijk zonder begeleiding leerden te gebruiken, met een doe-het-zelf benadering van fitness. Dit was de geboorte van betaalbare fitness. Dit soort ‘big box’ fitnessclubs voor het middensegment van de markt – zijn vandaag de dag nog overal te vinden, maar de moderne versie hiervan wordt gezien als een goedkope, gestripte fitness optie.

We gaan momenteel de derde generatie in, waarin fitnessclubs op zoek zijn naar manieren om in te spelen op de behoefte aan een betere ervaring en zichtbare, blijvende resultaten. De trend van vandaag de dag is een grotere verscheidenheid aan trainingsmaterialen en training begeleid door instructors.

 

WAT HOUDT JOUW CLUB TEGEN OM DE DERDE GENERATIE TE BEREIKEN?

Wat zijn nu de fouten die mensen maken op weg naar de derde generatie? Wat zijn de fouten die exploitanten en managers moeten aanpakken om die stap vooruit te maken? In dit artikel bespreken we punt 1 en 2 van de zeven veelgemaakte fouten die we steeds weer terug zien komen wanneer we met fitnessclubs praten over hoe ze het maximale uit hun club kunnen halen. We hopen dat de fouten die we hebben gevonden en de inzichten en tips die we bieden om ze op te lossen een praktisch nut voor je hebben.

 

Inhoud:

 

We gaan in dit artikel nader in op fout 1 en fout 2.

 

FOUT 1: GEEN DUIDELIJKE VISIE VOOR DE CLUB

Veel clubs bieden hun producten en diensten aan veel verschillende doelgroepen aan en lopen het risico een alledaags product aan te bieden waarbij het voor klanten helemaal om de prijs draait. Als je iets vergelijkbaars aanbiedt als de overige fitnessclubs in je regio, wordt prijs de belangrijkste reden voor consumenten om te kiezen voor een fitnessclub. Dit maakt het verleidelijk om de lidmaatschapskosten te verlagen om concurrerend te blijven.

Als je de behoeftes en doelen van de mensen die je wilt aantrekken niet begrijpt en niet duidelijk definieert, zal het een lastige opgave worden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden.

Maar als je dit wel echt begrijpt en duidelijk definieert welk type mensen je wilt aantrekken, heb je een grotere kans op succes. Je zet jezelf in een positie waarin je een persoonlijkere, onderscheidende ervaring kunt bieden.

Het gaat erom dat je je klanten centraal stelt en duidelijk bent over de mensen die je wel en die je niet als leden van je fitnessclub wilt hebben. Je hoogste prioriteit is het begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften en eisen zijn. Vervolgens kun je een prikkelende visie ontwikkelen voor de lidmaatschapservaring die je club zal aanbieden.

 

VERGEET DE NIET-LEDEN NIET

Het verbeteren van het retentiecijfer is een essentieel doel voor de meeste clubs, maar dat is het aantrekken van nieuwe leden ook. Het is aannemelijk dat mensen die lid van een fitnessclub willen worden een kijkje zullen nemen bij de verschillende aanbieders in de regio. Jij kunt hun zoektocht nabootsen om te zien welke informatie ze zullen vinden. Bezoek de websites van concurrerende clubs en hun aanwezigheid op social media. Sommige clubs zullen beperkt online aanwezig zijn, maar veel clubs communiceren hun aanbod via deze kanalen en dit is waardevolle informatie voor je. Je kunt via social media ook een idee krijgen van wat mensen over iedere club en de verschillende soorten workouts die ze aanbieden te zeggen hebben.

Een andere nuttige vorm van onderzoek is het bekijken van de overige sportactiviteiten om je heen. Zijn er veel mensen die wandelen of hardlopen, fietsen of zwemmen ze? Kijk ook naar sporten zoals voetbal, tennis, hockey, volleybal, enz.

Dit kan zeer nuttige informatie zijn. Als er bijvoorbeeld 10 voetbalclubs binnen een straal van 15 kilometer van je club liggen, met een grove schatting van 100 leden per club, zijn er minimaal 1000 mensen in de buurt die voetballen en mogelijk interesse hebben in het trainen van uithoudingsvermogen voor voetbal.

Denk ook aan de nieuwste trends, zoals hindernisbanen en stormbanen. Het is voor je club misschien onmogelijk om een hele stormbaan over muren en door sloten op te zetten, maar je kunt wel trainingsprogramma’s ontwikkelen die gericht zijn op serieuze deelnemers aan dit soort evenementen.

 

 JE KUNT NU EEN KLANTGERICHTE VISIE VOOR DE CLUB OPSTELLEN

Zodra je de input van leden en trainers hebt verkregen en onderzoek hebt gedaan naar je concurrentie is het tijd om een duidelijke visie te ontwikkelen voor wat je wilt bereiken.

Deze zal bestaan uit:

 

Zodra je je typen leden en de typen workouts die je ze wilt geven, hebt gedefinieerd ben je klaar om die ‘positionering’ aan de lokale markt te communiceren. In plaats van een ‘dertien in een dozijn’ fitnessclub die uiteenlopende doelgroepen bedient, bied je een persoonlijkere dienst aan en dit is wat consumenten meer en meer van hun fitnessclub en andere lifestyle merken willen.

Ieder bedrijfsmodel dat de focus op klanten verliest, loopt automatisch een groot risico op mislukking. Als je daarentegen klantgericht blijft, help je leden met plezier hun doelen te bereiken. Dat is de beste manier om de retentie te verbeteren en de mond-tot-mond reclame te vergroten om meer nieuwe leden aan te trekken.

Het andere potentiële voordeel van het opstellen en het bereiken van een uitstekende visie voor wat een lidmaatschap betekent, is dat de prijs minder belangrijk wordt. Mensen zullen accepteren dat ze wat meer moeten betalen dan bij andere clubs omdat ze meer uit hun lidmaatschap kunnen halen.

 

FOUT 2: MATERIAAL WAT NIET IS AFGESTEMD OP DE SPECIFIEKE BEHOEFTEN VAN JE LEDEN

Leden hebben vaak vanaf het moment dat ze de fitnessclub binnenstappen een doel. Veel mensen haken echter af – of komen helemaal niet ver – omdat ze de beschikbare hulpmiddelen intimiderend of ongeschikt vinden op basis van hun behoeften. Je kunt dit voorkomen door leden gerichte trainingsopties te geven.

In essentie bezoeken mensen een fitnessclub met bepaalde doelen en het bereiken van doelen draait grotendeels om vooruitgang. De materialen moeten dit dus ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het gedrag en behoeften van leden. Maak het allemaal wat eenvoudiger door leden in categorieën te plaatsen.

Om dit punt verder uit te lichten nemen we twee mogelijke doelgroepen die ver uit elkaar liggen, zoals millennials of ervaren fitnessclub gebruikers met zelfvertrouwen die zich op hun gemak voelen in een CrossFit-achtige omgeving, én minder ervaren leden die hun conditie willen verbeteren en begeleiding en hulp willen van instructors en trainers van de club.

 

Algemeen zou er gesteld kunnen worden dat de leden die op zoek zijn naar een atletische of een crosstraining workout blij zijn met open ruimtes met veel materialen voor kracht en functionele training. Ze zijn niet bang om gezien te worden tijdens het sporten en zijn soms zelfs graag het middelpunt van de belangstelling.

De oudere leden of mensen die voor het eerst of na een lange tijd weer komen sporten, zijn mogelijk op zoek naar meer privacy en ondersteuning tijdens hun workout. Het creëren van zones voor verschillende trainingstypen maakt het voor deze leden mogelijk om hun zelfvertrouwen te vergroten zonder zich ongemakkelijk te voelen.

 

Professionele trainingsruimtes binnen de club die privé zijn of een mate van privacy bieden kunnen deze mensen ook helpen om zich tijdens het sporten op hun gemak te voelen en te experimenteren met nieuwe materialen of trainingen, waardoor ze zich volledig kunnen ontspannen.

Je denkt misschien al aan de materialen die nodig zijn om afwisselende functionele training workouts aan nieuwkomers te bieden. Zware dumbbells, materialen voor deadlifts of medicijnballen zijn waarschijnlijk niet geschikt voor ze. Een eenvoudige step of deck kan wel de basis vormen voor step workouts, haalbare bench presses en oefeningen met weerstandstubes en –banden die geschikt zijn voor beginners.

Er bestaan ook uitstekende zachte en kleurrijke functionele trainingsmiddelen in de vorm van bags. Deze kunnen worden opgetild en rond het lichaam worden bewogen. Met deze tools kunnen gebruikers bewegingen zoals squats en presses uitvoeren, zonder dat ze barbells of kettlebells hoeven te gebruiken die voor veel beginners een grote uitdaging zijn.

Materialen voor sterkere, fittere of meer ervaren gebruikers bestaan vaak uit losse gewichten, bars en schijven, squat stations en kettlebells.

 

GOEDE MATERIALEN BIEDEN FLEXIBILITEIT IN TRAINING

We zeggen trouwens niet dat alle materialen door slechts één bepaald gebruikersniveau gebruikt moeten worden. Het zijn enkel voorbeelden van materialen die gebruikt kunnen worden door mensen van bepaalde niveaus. Zodra iemand een product op een bepaald niveau begint te gebruiken, is er geen reden om hiermee te stoppen als ze vooruitgang boeken. Door meer gewicht, meer reps of meer complexiteit toe te voegen, kunnen ze hun favoriete materialen blijven gebruiken, ongeacht hoe bedreven ze erin worden.

Door echter aan het type gebruiker te denken en ervoor te zorgen dat ze bij de start niet afgeschrikt worden, kunnen trainers basisbewegingen en nieuwe bewegingen introduceren die deelnemers in staat stellen veilig en succesvol vooruitgang te boeken.

 

 

 

 

share