Life Fitness: Digitale transformatie van de fitnessindustrie


Het geheim van digitale transformatie in de fitnessindustrie

Hoe voel je je als je denkt aan de digitale transformatie van je eigen onderneming? Enthousiast over de mogelijkheden en wat je allemaal in petto hebt voor je klanten? Of kan je alleen maar zuchten doordat je denkt aan je lange to-do-lijst?

 

Als je je meer herkent in dat laatste: maak je geen zorgen. Je bent niet de enige. Er is geen universele oplossing voor het bereiken van digitaal succes in de fitnessindustrie. Maar er is één ding dat zelfs de meest technofobe fitnessfaciliteiten kan helpen om hun digitale transformatie meester te worden: begrijpen dat digitale transformatie gewoon een nieuwe manier is om bekende problemen op te lossen.


Bekende problemen, nieuwe oplossingen

Je hebt altijd hetzelfde doel: je leden helpen om hun fitnessdoelen te bereiken door ze te voorzien van de juiste faciliteiten, expertise en ondersteuning. Dat verandert niet. Alleen heb je nu meer manieren om je doel te bereiken.

 

Er is een eindeloze lijst apps, smartwatches en socialmediaplatformen (en op de een of ander manier lijken het er alleen maar meer te worden). Leden willen die mogelijkheden gebruiken om te delen, liken en verbinden. Ook lijkt het alsof er steeds meer nieuwe spelers op de fitnessmarkt komen die sporters precies die verbondenheid kunnen bieden. En dat op een prachtige locatie, met een bijpassend merk.

 

Dat wil jij ook. Of in ieder geval iets wat erop lijkt. Maar waar begin je? Hoe pak je dat aan? En hoe zorg je ervoor dat deze digital disruptors je niet hopeloos voorbij streven voordat je überhaupt een kans hebt om te reageren op deze nieuwe ontwikkelingen in de markt? Misschien heb je het gevoel dat je zo snel mogelijk beslissingen moet nemen en in technologie moet investeren. Je loopt immers al achter. Hoe lang kun je nog wachten voordat het onmogelijk wordt om je concurrenten in te halen?

 

Als we kijken naar wat andere fitnessondernemers doen, dan wordt het al gauw duidelijk. Je hebt meer tijd dan je denkt.

 

Wat doet de concurrentie?

Wij hebben vorig jaar samengewerkt met BlackBox Publishers aan het Fitness Markt & Trend Rapport 2018-2020. Dit veelomvattende rapport neemt trends in de fitnessindustrie onder de loep en onderzoekt de verwachtingen van ondernemers over de toekomst van de sector.

Eén van de vragen was: in welke trends ga jij investeren? Het antwoord zal je misschien verbazen.

Van de 13 genoemde trends hadden maar 3 te maken met digitale transformatie. ‘Virtual’ nam de vijfde plek in met maar 13,6%, en ‘electronic circle’ de achtste plek met 6,8%. ‘Digital fitness’ was de op één na minst populaire trend met maar 4,5%.

 

Het is duidelijk. Concurrenten hebben geen haast om te investeren in nieuwe technologie. De vraag is: waarom? Is dit een teken dat je meer tijd hebt om je investeringen te overwegen? Of is dit juist een kans om concurrenten af te troeven?

 

Fashionistas en conservatieven

Digitale transformatie is niets nieuws, ook al is het pas relatief recent belangrijk geworden in de fitnessindustrie.

Al in 2011 hebben Capgemini Consulting en de MIT Center for Digital Business onderzoek gedaan naar digitale transformatie. Ze ondervroegen 157 leidinggevenden in 50 grote organisaties. Het onderzoek wees uit dat bedrijven in vier categorieën onderverdeeld kunnen worden. Met een kleine aanpassing is deze categorisatie ook geschikt voor fitnessbedrijven.

 

 

Zoals je ziet zit het verschil tussen deze vier categorieën in twee zaken: capaciteit (dat wil zeggen, de technologie die nodig is voor digitale transformatie) en volwassenheid in leiderschap: een duidelijke visie voor de toekomst van jouw onderneming en de rol die technologie daarin speelt.

 

De fashionistas waar jij het zo benauwd van krijgt, hebben misschien digitale capaciteiten waar je jaloers op bent. Maar capaciteit alleen is niet genoeg om succes te garanderen. Het onderzoek naar hun financiën wijst uit dat ondanks een sterke omzet, de winstgevendheid tegenvalt. Het ontwikkelen van digitale capaciteit is immers niet goedkoop.

 

Conservatieven daarentegen hebben misschien een lagere omzet, maar ze zijn wel winstgevender. Zij hebben geen haast en focussen zich op het ontwikkelen van sterk leiderschap. Zo weten zij winstgevender te blijven terwijl ze op zoek zijn naar de beste manier om een leider in digitale fitness te worden. Het is misschien niet de meest spannende aanpak, maar het is wel een veilige manier om een pad door de digitale jungle te banen.

 

Digitale transformatie in de fitnessindustrie: een samenvatting

Digitale transformatie in de fitnessindustrie staat gelijk aan evolutie. Het is een kans voor ons om hetzelfde te doen als altijd, maar op een slimmere manier die beter aansluit op het nieuwe digitale tijdperk. Alles is verbonden en dat is met een reden. Door deze verbondenheid hebben we beschikking over een enorme hoeveelheid data en rekenkracht. Dit kunnen we gebruiken om onze leden toegang te geven tot de tools die zij nodig hebben om hun fitnessdoelen te behalen. Wat die doelen ook zijn.

 

Er zijn veel krachtige tools en digital disruptors (oftewel fashionistas) die daar al gretig gebruik van maken. Het kan verleidelijk zijn om in het diepe te springen en gelijk te investeren in digitale capaciteit. Maar onderzoek wijst uit dat juist de tijd nemen om je digitale strategie uit te werken uiteindelijk een winstgevendere (en populairdere) aanpak is. Dus durf die tijd te nemen. Leg de focus op het vinden van de beste oplossing voor bekende problemen in plaats van de nieuwste en opvallendste digitale trends, want dat is wat digitale transformatie betekent: de beste manier zoeken om dezelfde fantastische diensten te verlenen in een wereld die niet stilstaat.

 

Onze industrie weet als geen ander hoe belangrijk een goede warming-up is en dat is hoe je het ontwikkelen van je digitale strategie moet zien. Sprinten is geen manier om een marathon te winnen of om een toekomstbestendige onderneming te ontwikkelen.

 

Een krachtige fundering voor je digitale transformatie

Ben je benieuwd hoe digitale transformatie je bedrijf efficiënter kan maken? Dan is het tijd om kennis te maken met Standard-plan van Halo Fitness Cloud. Het Standard-plan is gratis voor Life Fitness-klanten. Het is enkel een kwestie van je geschikte fitnessapparatuur aansluiten om toegang te hebben tot de data over het gebruik van de apparatuur. Ook kun je je eigen berichten aan toestellen toevoegen, onderhoudstaken aanmaken, taken aan medewerkers toewijzen en nog veel meer.

Klaar voor je eerste stappen richting leiderschap op het gebied van digitale fitness?

 

 

 

share