Wie gaat in de toekomst het domein preventie beheren? (vervolg)


Of hét antwoord bestaat, weten we niet. Wél dat DNA een interessante optie is om nader te onderzoeken. Wat is de toegevoegde waarde om over het genetisch profiel van een fitnessconsument te beschikken? Kunnen we dan een advies geven dat (altijd) effectief is, zodat leefstijlverandering slechts een kwestie van tijd is? Maar kan DNA ook leiden tot een gedragsverandering? Een onderzoek in zeven Europese landen heeft geleerd dat mensen langer een voedingsadvies volhouden als ze weten dat het advies op maat voor hen is gemaakt. Daarmee komen we uit bij de psychologische effecten van leefstijlprogramma’s op basis van DNA. Als het programma is afgestemd op mijn DNA, dan moet het wel effectief zijn.

 

Online komen er steeds meer aanbieders van DNA-analyse met een leefstijladvies. Het is frappant om het zien hoe de prijzen daarvan verschillen. Van 200 tot pakweg 800 euro. Voor dezelfde analyse? Nee, waarschuwt Maurice Zeegers, PhD. Hij is als professor of Complex Genetics and Epidemiology verbonden aan Maastricht University. Hij heeft op basis van jaren wetenschappelijk onderzoek een DNA-test ontwikkeld waarmee inzichtelijk wordt gemaakt voor welke ziekten en aandoeningen iemand een (verhoogd) risico heeft en met welk leefstijlprogramma (voeding, beweging) dat risico verlaagd kan worden. Hij kent de variëteit van DNA-analyses die worden aangeboden.

 

In een interview in dit Ezine legt hij uit waar de verschillen in zitten. En toont hij zich een fervent tegenstander van DNA-testen die fitnessconsumenten zonder betrokkenheid van een arts of coach uitvoeren. Genetica is te complex om zelf te begrijpen, stelt hij. Daar heb je een professional voor nodig. Een professional die zeker werkzaam kan zijn in onze branche. Een leefstijlcoach op HBO-niveau bijvoorbeeld.

Daarmee roept Maurice Zeegers een vraag op die zijn interesse heeft: wie in Nederland gaat in de toekomst het domein preventie beheren? De consument zelf? De huisarts? Het fitnesscentrum? Hij noemt het een kans voor onze branche. Mits de coaches kwalitatief goed zijn.

 

share