Groepsfitness: trends en toekomst  (vervolg)



Millennials

Je ziet dat er de laatste tijd steeds meer ingespeeld wordt op de behoeften van millennials (Generatie Y) en Generatie Z. Deze doelgroepen willen graag korte workouts en snel resultaat. High Intensity Interval Training, zoals een Les Mills GRIT workout, sluit hier perfect op aan.

 

Trends in indoor cycling

Op het gebied van indoor cycling is de keuze vaak uit gestandaardiseerde lessen en freestyle lessen. De differentiatie in doelgroepen was zeer beperkt. Een belangrijke trend in indoor cycling is om aparte lessen voor verschillende doelgroepen aan te bieden. Enkele (nieuwe) doelgroepen voor indoor cycling zijn bijvoorbeeld wielrenners, fanatieke sporters en senioren. Deze doelgroepen hebben ook andere behoeften en eisen. Wielrenners en fanatieke sporters willen hun prestaties meten via bijvoorbeeld wattage training en willen gericht trainen binnen trainingszones. Informatie over hun resultaten ontvangen ze graag via een app. Om te dit te realiseren heb je een indoor bike nodig die wattage training en de berekening van RPM (rounds per minute) mogelijk maakt.

 

De barre trend

Het is bijna onmogelijk om de impact van barre, een van de grootste trends van de afgelopen jaren in de fitnessbranche, gemist te hebben. Deze workout haalt zijn inspiratie uit ballet, gebruikt onderdelen uit pilates en yoga en speelt in op huidige trends.

Ook Les Mills sprong in op de barre trend en ontwikkelde Les Mills BARRE. Dit nieuwe programma stelt fitnessclubs in staat hun bestaande leden een aantrekkelijke, veilige en effectieve barre les van hoge kwaliteit te geven. Uiteraard in hun eigen fitnessclub. Tientallen fitnessclubs in de Benelux zijn onlangs met Les Mills BARRE gestart en de reacties zijn erg positief! Zonder de traditionele barre voor ondersteuning ligt de focus van de workout op de spieren die de kracht en het evenwicht van het lichaam ondersteunen. Een reeks van eenvoudige, gecontroleerde bewegingen tot sierlijke combinaties die de hartslag verhogen en het hele lichaam versterken. Het is een elegante en effectieve workout die deelnemers helpt om de kracht, het evenwicht en het strakke figuur van een balletdanser(es) te ontwikkelen. Deelnemers hebben geen danservaring nodig, waardoor het voor iedereen beschikbaar wordt. Met Les Mills BARRE kunnen clubs de tevredenheid onder de leden vergroten, deelname aan groepslessen verhogen, nieuwe leden aantrekken en concurreren met boutique clubs.

 

Body & Mind trend

Het aanbod van workouts, gebaseerd op het mentale aspect, groeit nog steeds. Yoga, mindfulness en mental coaching worden steeds populairder.

 

Virtual fitness

Steeds meer fitnessclubs omarmen virtual fitness. Uit onderzoek onder ondernemers in Nederland blijkt dat anno 2018 ongeveer 12% van de clubs virtuele groepsfitness aanbiedt. Er staan gemiddeld drie soorten lessen op het rooster van virtuele groepslessen. Virtuele lessen zijn een mooie opstap naar de live lessen. Ook veel deelnemers aan de live lessen vinden het prettig om vaker een (virtuele) groepsles te kunnen volgen.

Enkele voordelen van virtual fitness op een rijtje:

 

Les Mills biedt momenteel dertien kwalitatieve, wetenschappelijk onderbouwde virtuele groepslessen met diverse tijdsformats, waaronder BODYPUMP, BODYCOMBAT, GRIT en RPM. Soms weten fitnessclubs niet exact hoe ze virtual fitness het beste kunnen implementeren in hun club. Les Mills kan u hierbij uiteraard ondersteunen.

 

 

 

share