Hou ze gemotiveerd!


De factoren die daar een rol in spelen, zijn divers. Ik denk dat de meest doorslaggevende factor de sociale support is. Je sport samen in een groep, wordt gemist als je er niet bent, samen naar de sport, samen in een app, samen op social media en gezellig nababbelen na de les.

 

Ten tweede is vaak de fun factor, de belevingsfactor, vele malen groter in groepstraining in vergelijking met fitnesstraining. De instructeur maakt er, samen met de gepaste muziek en verlichting, een gezellig feestje van en voor je het weet is het uur al weer om en heb je je helemaal in het zweet gewerkt. In de fitness is die fun factor vaak wat minder of zelfs geheel niet aanwezig.

 

Een derde en niet onbelangrijke factor is de motivatie factor. Je gaat alleen, traint alleen, niemand die je opjaagt als je de pauze tussen de oefeningen eens dubbel of meer oprekt, niemand die je doorlopend opzweept en ervoor zorgt dat je het maximale uit de les haalt. Natuurlijk kan dat allemaal wel in de fitness, maar dan zitten we al tegen personal training aan.

 

Maar we leren als branche natuurlijk van deze feiten. De laatste jaren heeft groepstraining zeker zijn intrede gedaan in de fitnesszaal. Dat haalt nog lang niet het entertainment gehalte van de groepslessen op muziek, althans, gemiddeld genomen. Dat haalt ook bij lange na niet het sociale support voordeel, wat je vaak bij groepslessen op muziek wel ziet. De instructeur in de zaal is toch meer gefocust op dat groepsgebeuren dan de fitnesstrainer, die vanuit die groepsles weer doorrolt naar zijn of haar volgende afspraak.

 

Techniek helpt ons natuurlijk bij het verhogen van het entertainmentgehalte in de fitnesszaal, met systemen zoals eGym, Milon en Pixformance. Maar toch hebben we nog een ontwikkelingsslag te slaan om die fitness community te bouwen.

 

Bij Life Style Vitae leefstijlclub in Weert doen we momenteel een ledenonderzoek. In welke thema’s zijn leden geïnteresseerd, hoe willen ze er over geïnformeerd worden, welke doelen willen ze bereiken. Vanuit de uitkomst van dit onderzoek gaan we trachten een community te bouwen onder de fitnessleden. Mensen die spieren willen opbouwen, in de spier community. Mensen die willen afvallen, in de afslank community, enz. Op deze manier willen we mensen met elkaar in verbinding brengen, ervaringen laten delen en doelgerichte kennis en oefeningen aanreiken.

 

De belangrijkste opdracht voor fitnesstrainers is natuurlijk: hoe stimuleren wij de deelnemer om het volgende sportbezoek op korte termijn te doen, het liefst binnen een week. Dat is goed voor de deelnemer zijn gezondheid, de grootste gezondheidsvoordelen komen immers uit wekelijkse activiteiten, en dat is goed voor een consistente en gezonde business.

 

Misschien moeten we de groepsles wel veel meer terugbrengen in de fitnesszaal dan we momenteel doen. Misschien hebben mensen juist die sociale factor nodig om sportgedrag actief te houden en is onze motivatie bij zelfstandig en individueel sporten gewoonweg vele malen lager en haken we sneller af. Diepteonderzoek in de toekomst zal ons de antwoorden geven, hoewel we dit ook wel vanuit de huidige praktijk op kunnen maken.

 

Desalniettemin blijft het interessant om breder te kijken naar de invloeden die bijdragen aan langdurige deelname aan fitness. Hoe kunnen we de social support nog op andere manieren optimaliseren? Wat kunnen we doen om de fun factor in de fitness te verhogen? Wat zijn andere manieren om de motivatie te verhogen en mensen te prikkelen om de volgende keer de sporttas te pakken en naar onze club te komen?

 

Er zijn veel voorbeelden te benoemen - ik zal er ook een paar beschrijven - maar we zijn ook erg benieuwd welke succesvolle strategieën jij gebruikt om mensen actief en betrokken te houden.

Enkele strategieën om mensen actief en betrokken te houden bij fitnesstraining:

 

Dit zijn natuurlijk maar een aantal specifieke mogelijkheden. Heb jij ideeën op dit vlak, deel ze gerust met ons via j.vanheel@efaa.nl

 

John van Heel

EFAA/Nieuwe Gezondheid

 

 

share